REDAGAVIMO PAGRINDAI

Pasinaudokite šiais paprastais nuotraukų redagavimo patarimais ir patobulinkite ypatingų akimirkų nuotraukas

Sužinokite, kaip fotografuodami RAW formatu ir redaguodami programose „Canon Digital Photo Professional“ arba „Adobe® Lightroom®“ galite geriau išnaudoti fotografijos galimybes ir kuo geriau parodyti ypatingų progų akimirkas.
Canon Camera
Kaip fotografijos mėgėjai, tikriausiai esate pripratę naudoti savo fotoaparato nustatymus ir parinktis, kad tiksliai sufokusuotumėte, pasirinktumėte ekspoziciją ir kompoziciją, ir galbūt esate įpratę peržiūrėti savo kadrus fotoaparato LCD ekrane ir nufotografuoti dar kartą su šiek tiek kitais nustatymais, kad nuotraukos būtų tiksliai tokios, kokių norite. Kai tiek daug darbo įdedama fotografuojant, paprastai įspūdžiams įamžinti užtenka to, kas gaunama tiesiai iš fotoaparato. Tačiau yra tam tikrų ypatingų progų, kurioms būtina skirti daugiau dėmesio. Vestuvės, metinės, gimtadieniai, išleistuvės, pirmieji jūsų vaiko žingsniai... tai yra vieną kartą gyvenime patiriamos akimirkos, kurias verta prisiminti kuo kokybiškiau, todėl svarbu išmokti savo nuotraukas redaguoti. Tai reiškia, kad galima ištaisyti klaidas, pagerinti kompoziciją ir šviesumą bei kitus techninius aspektus, suteikti charakteringą išvaizdą visoms savo renginio nuotraukoms ir dar daugiau.

Kad turėtumėte daugiau erdvės redaguodami nuotraukas, verta fotografuoti RAW režimu – tai yra, nustatyti fotoaparate, kad fotografuojant nuotraukos būtų įrašomos ne JPEG, o RAW failais. RAW failas iš esmės yra skaitmeninis negatyvas, kuriame yra neapdoroti duomenys iš jūsų fotoaparato jutiklio, kuriuos naudodami galite sukurti įvairias savo vaizdo interpretacijas. JPEG failai jau yra apdoroti fotoaparate, jais lengva dalytis tiesiog iš fotoaparato, bet yra labai mažai galimybių juos redaguoti ar keisti. Vienas praktiškas būdas išnaudoti abiejų šių tipų pranašumus – nustatyti, kad fotoaparatas įrašytų ir RAW, ir JPEG formatu: tokiu būdu gausite nuotraukas, kurias bus lengva bendrinti, ir nuotraukas, kurias vėliau galėsite tobulinti ir su kuriomis galėsite eksperimentuoti. Bet nepamirškite, kad dviem kiekvieno kadro versijoms įrašyti fotoaparatui reikės kur kas talpesnės atminties kortelės.

Norint iš RAW failo sukurti nuotrauką, reikia jį apdoroti. Tai galite padaryti fotoaparate, ir netgi kartu atlikti tam tikrus pakeitimus, pvz., pakeisti šviesumą, pakoreguoti objektyvo iškraipymus, pritaikyti išankstinius efektus, pvz., ryškumo ar švelnumo, ir kt. Tačiau protingiau yra failus apdoroti (kur kas didesniame) kompiuterio ekrane ir naudojant specialią RAW failų redagavimo programinę įrangą, pvz., „Canon“ nemokamą „Digital Photo Professional“ (DPP) arba „Adobe® Lightroom®“. Tai nėra sudėtinga, be to, turėsite galimybę pritaikyti įvairius nuotraukos stiliaus, baltos spalvos balanso, trukdžių mažinimo nustatymus ir kt. Visi RAW failo pakeitimai (tiek fotoaparate, tiek ir kompiuteryje) nėra galutiniai, tai reiškia, kad originalus failas lieka nepakitęs ir bet kokius pakeitimus galima bet kada atšaukti, patobulinti ar pašalinti, net jeigu failą uždarysite ir atidarysite vėliau.

Ekspozicijos tobulinimas

„Adobe® Lightroom®“ ekrano kopija: dvi skirtingos vaizdo ekspozicijos, kuriose matoma tamsiame kambaryje prie lango stovinti besidažanti moteris.

RAW failai yra platesnio dinaminio diapazono, palyginti su JPEG kadrais, juose telpa šešėlių ir šviesių sričių detalės, kurios gali atrodyti prarastos fotoaparate. Tačiau pašviesinus šešėlius gali pasimatyti vaizdo trukdžių, todėl būkite pasirengę juos sumažinti.

DPP ekrano kopija, kurioje matoma besiruošiančios nuotakos nuotrauka. Per mažos ekspozicijos sritys yra pažymėtos mėlynai, o per didelės – raudonai.

DPP įjungus šviesių sričių ir šešėlių įspėjimus, šviesios sritys, kuriose yra apkirpimo pavojus, yra pažymėtos raudonai. Sritys, kurios gali būti per tamsios ir jose gali būti nukirpti šešėlių atspalviai, yra pažymėtos mėlynai.

Vienas iš aspektų, kurį galima tiksliai pakoreguoti apdorojant RAW failą, yra ekspozicija. Nors diafragmos, išlaikymo ar ISO pakeisti neįmanoma, galima koreguoti bendrą šviesumą bei pasirinktinai patobulinti šešėlius ir šviesos akcentus. Tai ypač naudinga, kai tenka koreguoti tradicines saulėtą dieną darytas vestuvių nuotraukas, nes gali būti sudėtinga užfiksuoti ir nuotakos baltos suknelės, ir jaunikio tamsaus kostiumo detales.

RAW failai yra platesnio dinaminio diapazono, palyginti su JPEG, todėl dažnai šviesos ir šešėlių valdikliais galima atkurti, regis, prarastas detales. „Lightroom®“ modulyje „Develop“ tam yra skirti atskiri slankikliai, juos taip pat rasite DPP skyriuje „Picture Style“. Jei naudojate DPP, taip pat galite pakeisti parinkties „Auto Lighting Optimizer“ (automatinis šviesumo optimizavimas) stiprumą, kad ji automatiškai pagerintų ekspoziciją ir kontrastą.

Venkite karpymo

DPP ekrano kopija, kurioje matoma, kaip atokioje jūros pakrantėje rankomis susikibusios poros nuotraukai taikomi ekspozicijos nustatymai.

RAW failų redagavimo programine įranga koreguodami ekspoziciją, spalvas ir kontrastą, stebėkite histogramą. Jeigu diagrama nėra palaipsniui besileidžianti, bet atrodo sustumta į dešinį kraštą, tai reiškia, kad tam tikros vaizdo sritys bus visiškai baltos. Svarbiausia užtikrinti tinkamą objekto ekspoziciją.

„Adobe® Lightroom®“ ekrano kopija, kurioje matoma, kaip naudojamas įrankis „Tone Curve“ (atspalvių kreivė) priešais vandens krioklį stovinčios jaunavedžių poros nuotraukai koreguoti.

Naudokite savo programinės įrangos įrankį „Tone Curve“ (atspalvių kreivė), kad pridėtumėte kontrasto ir vaizdas atgytų. Patartume pradėti nuo S formos kreivės. Ją galite pasiekti programoje „Lightroom®“ (pavaizduota) stumtelėdami slankiklius „Hihghlights“ (šviesos akcentai) ir „Lights“ (šviesos) į dešinę, o slankiklius „Darks“ (tamsūs elementai) ir „Shadows“ (šešėliai) į kairę. Programoje DPP galite nuvilkti juostą grafike, kad patamsintumėte šešėlius ir pašviesintumėte šviesius atspalvius.

Kai šešėliuose esančios sritys, kuriose turėtų būti subtilių atspalvių detalių, tampa neperregimai juodos, arba kai šviesios sritys susilieja į ryškų baltumą, sakoma, kad jos yra nukirptos. Tai galite matyti savo fotoaparato vaizdo histogramoje arba RAW redagavimo programinėje įrangoje: histograma nenusileidžia į apačią, bet atrodo tarsi nukirpta. Todėl reguliuodami ekspoziciją nepamirškite stebėti viena akimi histogramos. Kai judinant slankiklius nuotrauka šviesinama, histograma pasislenka į dešinę, kai tamsinama – į kairę. Apskritai reikėtų stengtis, kad histograma neišeitų už ekrano krašto, nes tada prarasite detales tose vaizdo srityse, kurios bus nukirptos. Žinoma, bus nuotraukų, kuriose šviesesnis ar tamsesnis rezultatas yra įdomesnis, bet paprastai norima išsaugoti kuo daugiau detalių tokiose srityse kaip nuotakos suknelė.

Kad būtų lengviau nuspręsti dėl ekspozicijos koregavimo, galite įjungti patogius šviesumo ir šešėlių įspėjimus. Jie parodys sritis, kurios taps visiškai juodos (rodoma mėlynai) arba visiškai baltos (raudonai). Šią parinktį rasite DPP išskleidžiamajame meniu „Preview“ (peržiūra), o programoje „Lightroom®“ įspėjimus galėsite įjungti ir išjungti spustelėdami mažus langelius histogramos viršuje.

Jei pašviesinsite šešėlius ir patamsinsite šviesiausias sritis, galite pastebėti, kad vaizdui trūksta kontrasto. Tada galite šiek tiek jo grąžinti per valdymo skydelį „Tone Curve“ (atspalvių kreivė). Norėdami sustiprinti kontrastą, pradėkite nuo negilios S formos kreivės: spustelėkite per vidurį linijos, kuri eina grafiko centre, kad nustatytumėte vidurinį tašką, tada spustelėkite apatinę linijos dalį ir nuvilkite ją šiek tiek žemyn, kad sustiprintumėte šešėlius, o tada viršutinę linijos dalį ir patraukite ją aukštyn, kad šiek tiek pašviesintumėte baltas sritis.

Baltos spalvos balanso koregavimas

DPP ekrano kopija, kurioje matomas sniege stovinčios jaunavedžių poros nuotraukos spalvų balanso koregavimas.

DPP turi daugybę atspalvių šalinimo įrankių, įskaitant pipetę „Click White Balance“, su kuria galite spustelėti vietą, kuri turėtų būti neutralios baltos ar pilkos spalvos. Čia „Fine tune“ parinkties slankikliu buvo pridėta daugiau oranžinio atspalvio, kad šalta nuotrauka būtų šiek tiek šiltesnė.

Prieš koreguojant nuotraukos spalvas, verta nustatyti tinkamą baltos spalvos balansą. Didelio šventinio renginio, pvz., vestuvių, metu darytos nuotraukos tikriausiai bus fotografuotos prie įvairaus apšvietimo – nuo dienos šviesos ir dirbtinio apšvietimo pačios ceremonijos metu iki saulėlydžio ir šokių aikštelės žibintų vakarinės dalies metu. Galite naudoti platų DPP arba „Lightroom®“ baltos spalvos balanso įrankių rinkinį, kad pašalintumėte dėl skirtingo apšvietimo atsiradusius atspalvius arba netgi kad papildytumėte nuotraukas kūrybiniais efektais.

DPP baltos spalvos balanso išankstiniai nustatymai atitinka nustatymus, kurie yra „Canon EOS“ fotoaparatuose, o rezultatą galite dar tiksliau pakoreguoti rankomis pakeisdami mėlynos-oranžinės ir raudonos-žalios derinį, kad užtikrintumėte tikroviškas spalvas. Taip pat galite naudoti baltos spalvos balanso pipetės įrankį („Click White Balance“) ir spustelėti vietą, kuri turėtų būti neutralios baltos ar pilkos, kad pašalintumėte atspalvį iš visos nuotraukos. Panašūs valdikliai yra ir programoje „Lightroom®“.

Tačiau gali būti, kad būtent dėl šviesos atspalvio nusprendėte padaryti atitinkamą kadrą, todėl nemanykite, kad būtinai turite jį neutralizuoti. Be to, šiek tiek šiltesnis (labiau raudonas ir mažiau mėlynas) baltos spalvos balansas gali suteikti malonesnį odos atspalvį.

Sočio gerinimas

„Adobe® Lightroom®“ ekrano kopija, kurioje matoma, kaip priešais geltoną švyturį stovinčios nuotakos nuotraukai taikomi profilio išankstiniai nustatymai.

Programoje „Lightroom®“ yra išankstinių nustatymų (kairėje) ir profilių (dešinėje) rinkinys, juos naudodami galite vienu spustelėjimu suteikti nuotraukoms specifinę išvaizdą. Rezultatą galite patobulinti slankikliais ir kitais redagavimo įrankiais. Taip pat veikia DPP nuotraukų stiliai ir pasirinktiniai receptai.

Nustačius spalvos temperatūrą, laikas patobulinti spalvas. Atidarius RAW failą, programoje DPP automatiškai pasirenkamas tas nuotraukos stilius, kuriuo buvo fotografuota, bet išskleidžiamajame sąraše galite pasirinkti ir kitą stilių. Skiltyje „Advanced“ (išplėstiniai) taip pat galite koreguoti nuotraukos stiliaus parametrus, įskaitant atspalvius ir spalvų sočio didinimą ar mažinimą.

Programoje „Lightroom®“ nėra galimybės valdyti nuotraukos stilių, bet yra daugybė nuotraukos profilių ir išankstinių nustatymų, kurie pateikia visą vaizdą vos vienu spustelėjimu. Juos galima naudoti ir kaip pradžią tolimesniam redagavimui, o galutinį vaizdą galite įrašyti kaip naują išankstinį nustatymą, kurį vėliau galėsite panaudoti kitoms nuotraukoms. Naudojant išankstinius nustatymus galima sutaupyti daug laiko, todėl daugelis vestuvių fotografų, kuriems tenka koreguoti šimtus nuotraukų, pasikliauja jais kaip greitu metodu populiariam filtruotam ar pasendintam vaizdui gauti.

Dar vienas būdas paspartinti procesus – tvarkyti nuotraukas partijomis. DPP galite netvarkyti kiekvienos nuotraukos atskirai, bet nukopijuoti vienos nuotraukos redagavimo receptą ir pritaikyti jį kitai nuotraukai ar visam jų rinkiniui. Norėdami tai padaryti, pasirinkite vaizdo, kurio nustatymus norite nukopijuoti, miniatiūrą ir viršutinėje juostoje eikite į „Edit > Copy“ (redaguoti > kopijuoti). (Taip pat galite naudoti kelią „Edit > Copy“ (redaguoti > kopijuoti) ir nukopijuoti recepto nustatymus, ir galite pasirinkti, kokius konkrečiai nustatymus nukopijuoti.) Tada pasirinkite miniatiūrą ar miniatiūras, kurioms norite taikyti tą pačią išvaizdą, ir eikite į „Edit > Copy“ (redaguoti > kopijuoti). Kai nuotraukai bus pritaikytas receptas ar nuotraukos stilius, visada galėsite toliau ją tobulinti arba grąžinti pirminius nustatymus – atminkite, bet kokie koregavimai yra atšaukiami.

Pavienių spalvų sustiprinimas ir spalvų pašalinimas

DPP ekrano kopija, kurioje matoma, kaip tobulinamas susikabinusios jaunavedžių poros nuotraukos šviesumas.

Naudodami DPP slankiklius „Hue, Saturation and Lightness“ (HSL) (atspalvis, sotis ir šviesumas), galite tikslingai koreguoti konkrečias spalvas. Pastūmus oranžinį šviesumo slankiklį šiek tiek į dešinę, galima pagrąžinti odos atspalvį.

„Adobe® Lightroom®“ ekrano kopija, kurioje matomas vienspalvis jaunavedžių poros priešais trikampę trobelę kadras.

Pavertus vestuvių nuotraukų seriją vienspalviais kadrais galima puikiai susieti visą nuotraukų kolekciją. Po konvertavimo spalvų kanalų slankikliais pakeiskite atspalvių derinius ir pridėkite kontrasto.

Ir DPP, ir „Lightroom®“ turi spalvų „Hue, Saturation and Lightness“ (HSL) (atspalvio, sočio ir šviesumo) koregavimo valdiklius. Šiais slankikliais galite patobulinti atskiras nuotraukos spalvas, kad pasiektumėte subtilių ar ryškesnių pakeitimų. Pavyzdžiui, jei dirbate su lauke fotografuotu kadru, galbūt norėsite pakoreguoti mėlynos spalvos slankiklius, kad dangaus žydrynė būtų gilesnė ir sodresnė, arba galbūt jį pašviesinsite, kad sotis būtų švelnesnis – tai priklauso nuo to, kokį stilių siekiate išgauti. Taip pat galite paryškinti atmosferą rudeninių vestuvių nuotraukose, akcentuodami oranžinius, geltonus ir raudonus atspalvius. Pajudinus oranžinį šviesumo slankiklį vos kelias padalas į dešinę, galima pagražinti odos atspalvį portretuose.

Žinoma, gali būti, kad nenorėsite jokių spalvų. Nors gimtadienio kadrams dažniausiai tinka ryškesni atspalviai, pavertus vestuvių nuotraukas nespalvotais kadrais jos tarsi tampa nepavaldžios laikui ir sutelkia dėmesį į tos akimirkos emociją. Spalvų pašalinimas gali padėti išspręsti ir tam tikras technines problemas. Pavyzdžiui, tai gali padėti suvienodinti skirtingu metu ir skirtingose vietose per vestuves padarytus kadrus, taip pat galima išgelbėti kadrus, kurie padaryti su per aukštu ISO arba prastai apšviestose patalpose.

Tačiau užuot DPP pasirinkę nespalvotos nuotraukos stilių, spustelėkite mygtuką „Monochrome“ (vienspalvis) spalvų koregavimo skydelio „Hue, Saturation and Lightness“ (HSL) (atspalvis, sotis ir šviesumas) viršuje. Tokiu būdu galėsite toliau naudoti H, S ir L slankiklius pagrindinėms spalvoms koreguoti ir atitinkamai pritaikyti konvertuoto vaizdo pilkumo atspalvius. Pašalinus spalvas, kai kurios nuotraukos gali atrodyti blankiai, bet dinamiškesnį rezultatą galite pasiekti naudodami šviesumo slankiklius, kuriais galėsite nustatyti didesnį kontrastą ir sotį.

Įvairiais nuotraukos redagavimo etapais būkite pasiruošę grįžti kelis žingsnius atgal ir pakoreguoti anksčiau atliktus pakeitimus. Pavyzdžiui, galbūt pakeitę spalvas pastebėsite, kad reikia dar kartelį pakoreguoti ekspoziciją ar šiek tiek pakeisti kontrastą. Galiausiai lieka nuotrauką šiek tiek paryškinti. Ryškinimo atžvilgiu dažniausiai geriau yra mažiau, nei daugiau, todėl pasididinkite svarbią detalę iki 100 proc., kad būtų lengviau nuspręsti, ar paryškinta tik tiek, kiek reikia.


Autorius: Marcus Hawkins


„Adobe®“ ir „Lightroom®“ yra registruotieji arba neregistruotieji „Adobe“ prekių ženklai Jungtinėse Amerikos Valstijose ir (arba) kitose šalyse.

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

  • Kaip fotografuoti vestuves lauke

    VESTUVIŲ FOTOGRAFIJA

    Kaip fotografuoti vestuves lauke

    Vestuvių fotografė Steph Zakas dalijasi savo patarimais, kaip įamžinti didžiąją dieną.

  • Aukštos žolės pievos kadras prieš redagavimą ir po jo: kairėje pusėje tamsi ir nekoreguota nuotrauka, dešinėje – šviesesnė, DPP pakoreguota nuotrauka.

    NUOTRAUKŲ REDAGAVIMAS IR APDOROJIMAS KOMPIUTERYJE

    RAW vaizdų redagavimas su DPP

    Sužinokite, kaip redaguoti, tobulinti ir grąžinti RAW nuotraukas su „Canon“ DPP programine įranga.

  • Išspausdintos dekoracijos ir rankoje laikomi ženklai vestuvių dieną šalia įrėminto jaunosios ir jaunojo portreto.

    VESTUVIŲ FOTOGRAFIJA

    Spaudiniai vestuvėms

    Nuo išskirtinių raštinės reikmenų iki senovinio stiliaus iškabų – yra daugybė būdų kūrybiškai papuošti savo didžiąją dieną.

  • Portretų fotografė ir poetė Amaal Said užmerktomis akimis, savo pečius apsigaubusi gražiai krintančia raudona skraiste.

    AUTOPORTRETŲ FOTOGRAFIJA

    Tobuli autoportretai

    Sužinokite, kaip įprastą asmenukę paversti įspūdingu autoportretu.