A close-up of table tennis player Rhikesh Taucoory with the ball appearing to hover just in front of his face. Photo by Mark Kolbe.

SPORTO FOTOGRAFIJA

Tas pats sportas iš kitokios perspektyvos: kaip įnešti kūrybingumo į sporto fotografiją

Mėgstate sportą, bet nesate tikri kaip jį unikaliai ir žaismingai fotografuoti? Šiek tiek pasipraktikavę galite išmokti sukomponuoti kūrybiškus kadrus, kurie gyvai perteiks šauniausias žaidimo akimirkas.

Šiame tekste penki profesionalūs sporto fotografai pasidalins savo kūrybos metodais ir gudrybėmis, kurių išmoko daugelį metų fotografuodami mačus ir turnyrus visame pasaulyje. Nesvarbu, ar fotografuojate su „Canon EOS 90D“, ar su „Canon EOS-1D X Mark II“, galioja tie patys fotografijos principai. Perskaitę šį pradedantiesiems skirtą visas varžybas laiminčios sporto fotografijos vadovą, išmoksite tobulai užfiksuoti nokauto smūgį, nuslopinti publikos triukšmą, kad perteiktumėte grynas emocijas, ir užfiksuoti neįprastų kadrų pasitelkę priartinimo funkciją ir kadro komponavimą.

1. Žaismingiems kadrams naudokite priartinimą

„Getty Images“ fotografas Markas Kolbe, užfiksavęs šį kadrą, kuriame stalo teniso kamuoliukas tarsi kybo ore virš žaidėjo galvos, papasakojo nuotraukos istoriją: „Šį kadrą „Getty Images“ nutraukiau pirmą kartą fotografuodamas stalo teniso žaidimą. Žinojau, kad siauru kampu nufotografuoti kadrai, vaizduojantys padavimą atliekantį sportininką, visada populiarūs, todėl ieškojau žaidėjų, turinčių neįprastą padavimo stilių.

„Nusitaikiau į raudoną renginio erdvės sieną ir Mauritanijos sportininką Rhikeshą Taucoory – ne tik dėl jo padavimų stiliaus, bet ir dėl to, kaip stipriai jo viršugalvis buvo apšviestas viršutinių šviestuvų. Mačas jau buvo gerai įsivažiavęs, todėl savo vizijai įgyvendinti neturėjau daug laiko. Pasirinkau 400 mm fiksuoto židinio nuotolio objektyvą, nes žinojau, kad jei viską atliksiu teisingai, priartinimas leis geriausiai užfiksuoti kamuoliuko išmetimą ir stiprų žaidėjo susitelkimą. Norėjau, kad kamuoliukas atsidurtų tiesiai virš jį stebinčio žaidėjo galvos ir atrodytų it pakibęs ore. Tai buvo dar viena priežastis rinktis itin siauro kampo 400 mm objektyvą – norėjau išskirti sportininko galvą ir kamuoliuką raudoname fone. Fotografuojant tokiu siauru kampu reikia itin didelio tikslumo, bet kantriai siekiau savo, kol galiausiai per paskutinį aštuntą padavimą kamuoliuko padėtis, žvilgsnis ir padavimo judesys puikiai sutapo, tad galėjau nufotografuoti norimą kadrą“.

Marko patarimas norintiems sukurti panašiai žaismingai sukomponuotų kadrų: „Kai pritraukiate vaizdą ir susitelkiate į veiksmą, jei įmanoma, pasistenkite iš anksto numatyti, kur susiklostys geriausi vaizdai, ir būkite pasirengę juos užfiksuoti! Naudojant kintamo nuotolio objektyvus kyla didelė pagunda priartinti vaizdą, tada atitolinti, tada vėl priartinti... Dėl to galite nepataikyti nustatydami ryškumą. Turėsite geresnes galimybes užfiksuoti momentą, jei būsite kantrūs – nusistatykite židinio nuotolį, kuris jums patinka, ir jo laikydamiesi laukite to vaizdo, kurį tikitės nufotografuoti“.

Jei panašių rezultatų siekiate su „Canon EOS 9D“, pamėginkite jį naudoti kartu su objektyvu „Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM“. Naudodami maksimalų priartinimą net ir sėdėdami nuošaliau galėsite pastebėti ir užfiksuoti stulbinamas detales, o „Canon EOS 90D“ 32,5 mln. taškų APS-C jutiklis padės dar arčiau pritraukti veiksmą papildomomis priartinimo funkcijomis.

2. Įamžinkite svarbiausias akimirkas

„Canon“ naudojanti sporto fotožurnalistė Elizabeth Kreutz, nufotografavusi prieš tai pateiktą besikaunančių boksininkų atvaizdą, sako, kad gebėti užfiksuoti veiksmą pačiu tinkamiausiu momentu – tai įgūdis kurio verta išmokti. Šiai Manny Pacquiao ir Timothy Bradley jaunesniojo nuotraukai panaudojau „Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM“ objektyvą, kad galėčiau pritraukti ir stambiu planu užfiksuoti stipraus smūgio jėgą ir dramatiškumą. Man ypač patinka šiame vaizde užfiksuota akimirka: smūgio prisilietimas, grimasa Manny veide, susitraukę raumenys, nuo abiejų kovotojų tykšantis prakaitas ir prožektoriaus šviesos ratilas tarp jų“.

Anot Elizabeth, norint taip sustabdyti laiką svarbu „visuomet būti pasiruošus“. Ji paaiškino, kad gali būti naudinga nustatyti fotoaparatą greitos kadrų sekos fotografavimui: „Pasirinkite išlaikymo režimą ir nustatykite neilgesnį kaip 1/1000 sekundės išlaikymą. Kad gautumėte maksimalų kadrų per sekundę kiekį, taip pat reikės įjungti kadrų sekos režimą“. „Canon EOS 90D“ gali fotografuoti 10 kadrų per sekundę (FPS), taigi turėsite geras galimybes sugauti norimą kadrą.

Elizabeth mėgsta pati visiškai kontroliuoti ryškumo lauko nustatymą: „Naudoju taškinį automatinį fokusavimą ir rankiniu būdu jį keičiu kovos metu – taip galiu pasirinkti dėmesio centrą ir kompoziciją. Tam reikia turėti praktikos, ypač fotografuojant greitus boksininkus“, – teigė ji. Jei nepageidaujate dirbti su taškiniu automatiniu fokusavimu, daugelyje „Canon“ fotoaparatų, įskaitant ir „Canon 90D“, esanti sekamojo automatinio fokusavimo (AF) funkcija padės nustatyti ryškumą ir sekti nuotraukos subjektą, kad ir kur jis judėtų jūsų kadro ribose – tai itin naudinga fotografuojant sportą.

3. Kurkite meniškas nuotraukas su išsiliejusiu judesiu

Tomas Jenkinsas yra sporto fotografas, dirbantis su nacionaliniais JK dienraščiais „The Guardian“ bei „The Observer“, ir buvęs „Canon“ ambasadorius. Jis rekomenduoja eksperimentuoti su išsiliejusiais judesiais, kurie gali padėti perteikti greičio pojūtį ir jaudulį kaip prieš tai pateiktoje nuotraukoje. „Šį kadrą užfiksavau vyrų 1500 m kvalifikacinėse varžybose „The Guardian“ dienraščiui“, – teigė jis. „Tai nebuvo itin aukšto lygio varžybos, todėl nutariau paeksperimentuoti su ilgesniu išlaikymu ir sujungti keletą skirtingų ekspozicijų. Siekiau atvaizduoti bėgikų judesius ir kūrybiškai pažaisti marškinėlių, šortų, batelių ir stadiono švieslenčių spalvomis. Po keleto bandymų iš skirtingų vietų naudojant skirtingą išlaikymą ir sekant pro šalį lekiančius bėgikus objektyvu pavyko nufotografuoti norimą kadrą. Šį paveikslą iš tikrųjų sudaro du fotoaparate sujungti kadrai, kuriuos fotografuodamas tarp ekspozicijų greitai atitolinau vaizdą.

„Kai turiu galimybę taip eksperimentuoti, visada įsidėmiu, ką iš to išmokau: kas pavyko, o kas nepasiteisino. Stengiuosi tas žinias įsiminti, nes tikiuosi, kad vieną dieną tą patį metodą galėsiu panaudoti fotografuodamas kitokį sportą.“

Tomo patarimas jums: „Eksperimentuokite su išlaikymo trukme, artinimu ir subjektų sekimu judinant fotoaparatą. Turiu „Canon PowerShot G7 X Mark II“, kuris puikiai tinka subjektų sekimui naudojant lėtą išlaikymą. Mano nuomone, sekamieji kadrai geriausiai pavyksta, kai esate lygiagrečiai veiksmui, tad atkreipkite dėmesį į savo poziciją ir apsidairykite, ar aplink nėra geresnės vietos nufotografuoti norimam kadrui.“

4. Fotografuokite iš netikėtų vietų

Spaudos fotografas Marcas Asplandas yra vyriausiasis sporto fotografas viename stambiausių JK dienraščių – „The Times“. Jis taip pat yra „Canon“ ambasadorius, mėgstantis išsidėlioti savo „Canon“ įrangą strateginėse vietose, iš kurių užfiksuoja neįprastus kadrus – tokius, kaip ši žirgų lenktynių nuotrauka. „Būtent šį kadrą užfiksavau nuotoliniu būdu valdomu fotoaparatu iš maždaug 18 metrų atstumo. Fotoaparatą su pritaisytu siųstuvu pastačiau po bėgiais, įsitikinęs, kad kadre matysis finišo stulpelis. Kai žinojau, kad žirgas kerta finišą, paleidau 12 kadrų per sekundę (FPS) seriją, sudarydamas kuo didesnę tikimybę nuotoliniam fotoaparatui sugauti akimirką. Man pasisekė, kad laimintis žirgas atbėgo vidine trajektorija, todėl kadre atrodo didesnis, o antrasis žirgas ties trasos viduriu atrodo mažesnis.

„Šis kadras ypatingas dar ir tuo, kad žirgas sustingęs vidury šuolio; dėl gero apšvietimo matosi visos formos detalės, žirgo raumenys ir raitelio veidas; be to, laimintysis raitelis dėvi akinamo ryškumo oranžinės spalvos aprangą – jei ji būtų buvusi juoda, nuotrauka ne taip trauktų akį. Ir žinoma, matosi finišo stulpelis.“

Norėdami atkartoti Marco metodą, galėtumėte pastatyti savo fotoaparatą ir valdyti jį nuotoliniu būdu per „Canon Camera Connect“ programėlę išmaniajame telefone (jei jūsų fotoaparate yra Wi-Fi funkcija ) arba naudodami belaidį pultelį. Taip pat galite pamėginti fotografuoti iš neįprastų vietų ar neįprastu kampu naudodami fotoaparato atlenkiamą ekraną (jei yra). „Venkite to, kas akivaizdu,“ – pataria Marcas. „Venkite įprastų kadrų, kurie atrodo lyg paimti iš nuotraukų bibliotekos, venkite stovėti ten, kur jūsų nuomone „turėtų“ stovėti visi fotografai.

„Jei fotografuojate jaunuolius, žaidžiančius futbolą, atsistokite už purvinų vartų, kur vaikis stypso baloje pasirengęs gintis nuo artėjančio puolėjo – svarbiausia apžvelgti situaciją ir rasti joje ką nors neįprasto.“

5. Aplinka gali suteikti nuotraukoms naują matmenį

„Canon“ ambasadorius ir sporto fotografas Andrejus Golovanovas teigia, kad kai kuriuose sporto renginiuose pati vieta gali suteikti papildomą įdomumo sluoksnį jūsų nuotraukoms. „2014-ais metais nutariau pats sau pafotografuoti Maskvos maratoną, kuriam pora metų anksčiau buvau nusamdytas sukurti trasą įveikusių bėgikų portretus,“ – teigė jis. „Dėl to jau žinojau visas subtilybes ir geriausias fotografavimui vietas palei trasą: Maskvos verslo centrą ir Kremliaus krantinę. Pirmiausia pasirinkau Maskvos verslo centrą dangoraižių fone. Čia ant asfalto radau tobulą balutę, atspindinčią vieną iš Kremliaus bokštų palei bėgikų kojas. Manau, kad šis kadras įspūdingas, o „Sportfolio“ festivalyje Prancūzijoje jis buvo apdovanotas ir pirmuoju prizu neįprastų nuotraukų kategorijoje.

„Mano patarimas pradedantiems fotografams – tobulinkite įgūdžius fotografuodami įdomias kompozicijas vietiniuose renginiuose, į kuriuos nesunku patekti, užuot keliavę į pasaulio čempionatus. Maratonai – puikus sportas fotografijai, nes paprastai jie atviri visiems. Daugelyje vietų bent kartą per metus vyksta kokios nors ilgos distancijos lenktynės, per kurias netrūksta laiko ir galimybių išmėginti ir ištobulinti savo metodus.

„Stebėkite aplinką, kurioje fotografuojate ir stenkitės sugalvoti kūrybišką būdą perteikti istoriją vaizdais. Pavyzdžiui, jei jūsų ekranas lankstosi, pamėginkite fotografuoti iš neįprastų taškų, pavyzdžiui, virš publikos, tarp žmonių arba palei žemę ant šaligatvio. Kitas puikus triukas – naudoti atspindžius kaip ši bala. Ieškokite stovinčio vandens arba blizgių langų – galbūt automobilių, galbūt pastatų – kartais tinka net akiniai nuo saulės. Galiausiai, kuo daugiau praktikuositės, tuo geresnės bus jūsų nuotraukos.“

Autorė: Natalie Denton

Susiję straipsniai
A Canadian player tackles an Irish player in a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

SPORTO FOTOGRAFIJA

Veiksmo fotografija: profesionalo patarimai

Susipažinkite su veiksmo sporto fotografija iš šio mentorystės seanso su kalnų dviračių meistru.

Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

SPORTO FOTOGRAFIJA

Kaip kurti geresnes sporto nuotraukas

Aukščiausio lygio sporto fotografas Dave Rogers dalijasi savo 10 geriausių patarimų ir metodų, kad galėtumėte patobulinti savo sporto fotografijas.

The story behind the shot

SPORTO FOTOGRAFIJA

Istorija už kadro

Penki profesionalūs sporto fotografai teikia patarimus, kaip užfiksuoti nepakartojamas sporto akimirkas.

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

Skiltis „Pasisemkite įkvėpimo“ – tai pagrindinis naudingų fotografijos patarimų, vadovų pirkėjams ir įdomių pokalbių šaltinis, kuriame yra visko, ko reikia norint rasti geriausią fotoaparatą ar spausdintuvą ir įgyvendinti savo naują kūrybinę idėją.

Atgal į visus patarimus ir metodus