KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

Ása Steinars: norint padaryti tobulą kadrą, svarbu net tik kraštovaizdis

Patobulinkite gamtos vaizdų kadrus pridėdami objektą – atraskite geriausius Islandijos nuotykių fotografės ir „TikTok“ žvaigždės Ásos Steinars patarimus vaizdingoms asmenukėms padaryti.
Canon Camera
Ása Steinars ne visada įžvelgė įspūdingą Islandijos grožį. Septynerių persikėlusi čia iš Norvegijos ji jautėsi tarsi nedideliame miestelyje, o ne šalyje. Tačiau sugrįžusi po kelerių metų darbo užsienyje pažvelgė į šį ugnies ir ledo kraštą visiškai kitu žvilgsniu.

Šiandien Ásos nuotykių namuose ir užsienyje nuotraukos ir vaizdo įrašai pritraukė 700 tūkst. sekėjų socialiniuose tinkluose. Išmokusi meistriškai daryti „asmenukes gamtoje“, ji paverčia paprastas asmenukes monumentaliomis Skandinavijos peizažų nuotraukomis, tad jos „Instagram“ ir „TikTok“ paskyros tarsi tapo nežemiško Islandijos gamtos stebuklo pagarbiu liudijimu: kraterių, ugnikalnių ir juodo smėlio paplūdimių ar fjordų, ledynų ir krioklių.

Jos kraštovaizdžio fotografijose dažnai matyti žmonės, dažniausiai – ji pati. Tai ne paprastos asmenukės – jose žiūrovai kviečiami pabūti jos vietoje, tai atrodo ypač svarbu skelbiant nuotraukas socialiniuose tinkluose. „Noriu, kad žiūrovas pajustų ir įsivaizduotų save toje nuotraukoje, pajustų, kad nori ten nuvykti ir pabūti gamtoje, ne vien žiūrėti iš toli“, – sako Ása.

Todėl Á. Steinars nuotraukose paprastai pažadina ne vieną jausmą – šaltą dieną tarsi pajusi laužo liepsnos šilumą, tarsi išgirsi krentančio krioklio vandens triukšmą, karštos kavos skonį po ilgos kelionės pėsčiomis. „Man, – sako Á. Steinars, – fotografija yra šio jausmo kūrimas, kelionių troškimo jausmo, laimės ar paprasto įkvėpimo eiti paklaidžioti kalnuose. Gamtos fotografija visada susijusi su gamtos pažinimu, todėl man patinka įtraukti į ją žmogų, kuris papasakos visą įvykį.“

Čia Ása paaiškina, kaip tai padaro, ir duoda keletą patarimų, kaip fotografuoti kraštovaizdį profesionaliau, kad ir jūs pamatytumėte gamtą visiškai kitu žvilgsniu.

Patobulinti kompoziciją ryškia apranga

Vyras ryškiai oranžine striuke stovi ant uolos krašto ir žiūri į nuostabų Norvegijos slėnį.

Ása savo kraštovaizdžio vaizdams mėgsta pridėti spalvų, dažniausiai ryškių drabužių – kaip matyti šioje nuotraukoje. „Mes su draugu išvykome į žygį Senjoje ir nufotografavau šį nuostabų vaizdą, kuriame jis stovi ant uolos krašto“, – sako ji. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 16–35 mm f/2.8L III USM“, nustatymai: 16mm, 1/1250 sek., f/2.8 ir ISO200. © Ása Steinars

Du žmonės mėgaujasi kava lauke prie nedidelio laužo. Toliau fone yra nuostabus slėnis.

Šioje kruopščiai sukomponuotoje nuotraukoje Ása ir draugai mėgaujasi kavos pertraukėle žygiuodami į Trolltungą – įspūdingą uolų darinį Norvegijoje. Kairėje sėdintis žmogus vilki islandišką vilnonį megztinį – tai pasikartojantis Ásos kūrybos motyvas. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 24–70 mm f/2.8L II USM“, nustatymai: 24mm, 1/200 sek., f/2.8 ir ISO640. © Ása Steinars

Mėgindami kurti asmenukes gamtoje, kaip patarė Ása, pradedantieji fotografai dažnai neatkreipia dėmesio į drabužius. Ása naudoja raudonus, geltonus ir oranžinius drabužius, jei fotografuoja apniukusią dieną arba jei objektas toli. Kraštovaizdyje nufotografavus žmogų, pajuntamas vaizdo mastelis, o šviesūs drabužiai įlieja truputį spalvos į gana monotonišką arba nespalvingą vaizdą.

Ása net renkasi vietas pagal drabužius. Tai ypač svarbu, kai ji dirba su aprangos prekių ženklais. Ji pasirūpina, kad vieta derėtų su prekių ženklo gaminiu kompozicijos ar kokios nors temos požiūriu, tačiau tuos pačius principus taiko ir savo asmeniniams darbams.

„Ieškau tinkamos pagal aprangos stilių ir spalvas vietos, – sako ji. – Jei renkuosi ne tai, kas madinga, stengiuosi naudoti vietos stiliaus drabužius, kad būtų stipresnis ryšys su gamta. Pavyzdžiui, islandiškos vilnos megztinius. Juos labai malonu dėvėti, be to, jie labai gražiai atrodo gamtos kadruose ir puikiai tinka fotografuoti iš arti.“

Naudojant tokią aprangą, nuotraukoje geriau perteikiamas vietos ir pačios vietovės pojūtis.

Fotografuokite objektą gamtos fone

Kerlingarfjotlio kalnų grandinė ankstyvą vasarą. Tolumoje matomas vyras, dėvintis kuprinę.

„Kerlingarfjotlis – tai viena iš tų vietų, kuri labiau primeną Marsą nei Žemę“, – pasakoja Ása apie savo nuotrauką, kurioje vaizduojama garsioji spalvingoji Islandijos kalnų grandinė. „Ši nuotrauka padaryta ankstyvą vasarą, kai dar nebuvo ištirpęs visas sniegas.“ Šiame kadre kalnų ir sniego kontrastas įrėmina žygeivį centre. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 70–200 mm f/2.8L IS II USM“, nustatymai: 70 mm, 1/400 sek., f/5.6 ir ISO100. © Ása Steinars

Islandijos avis nuožulniame lauke smalsiai žiūri į fotoaparatą. Fone – milžiniškas sniegu padengtas kalnas.

„Šią smalsią avį radau Vestfirdire vėlyvą rudenį, prieš avims sugrįžtant į vidų žiemai“, – sako Ása. Vestfirdiras yra didelis pusiasalis šiaurės vakarų Islandijoje, kur statūs skardžiai siekia net iki 441 m aukštį – tai tobula vieta fotografuoti dramatiškus gamtos vaizdus. Kalnai ir nuožulnus kalvos šlaitas padeda pateikti avį kaip svarbiausią nuotraukos dalį. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS 5D Mark IV“ ir objektyvu „Canon EF 24-105mm f/4L IS USM“ (dabar jį pakeitė „Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM“), nustatymai: 105 mm, 1/160 sek., f/4 ir ISO100. © Ása Steinars

Ása dažnai įrėmina objektą natūraliais elementais, pavyzdžiui, uolomis, kalnais ir vandens telkiniais. Kai kada ji sukuria kadro rėmą fone pateikdama sulietą gėlių vaizdą, kad jūsų dėmesį patrauktų objektas. Kad ir ką dėsite nuotraukos fone, svarbu, kad kompozicija neatrodytų dirbtinė.

„Man labai svarbu, kad vaizdas būtų natūralus ir lengvai žiūrimas, – sako Ása. – Pamatę nuotrauką, neturėtumėte jos nagrinėti, todėl proporcijos turi būti tinkamos, o akis turėtų iš karto rasti objektą ir neturėtų jo ieškoti.“

Lengviau išryškinti foną pasinaudojant priartinančiu objektyvu arba teleobjektyvu, atsitraukti šiek tiek atgal nuo objekto ir priartinti jį objektyvu, kad fonas užpildytų kadrą. Atitolinę objektyvą nuo objekto taip pat galėsite pasinaudotihiperfokalinio atstumo fokusavimo teikiamu privalumu, jis leidžia jums tinkamai fokusuoti objektą ir foną net naudojant plačią diafragmą.

Standartinis priartinantis objektyvas, kaip antai „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, turi patogų pradedantiems kraštovaizdžio fotografams židinio diapazoną, ar net plataus kampo objektyvas, kaip antai „Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM“ – šiuo fiksuoto nuotolio objektyvu gaunama puiki vaizdo kokybė, jis tinka visiems, kas fotografuoja kraštovaizdį.

Ása sako, kad reikia eksperimentuoti su kompozicija, keisti kampą ir objekto padėtį, padaryti daug bandomųjų nuotraukų ir būti kantriems. „Tikrai labai svarbu rasti puikų kadrą, kai kada užtrunka, kol jį tinkamai padarai, – sako ji. – Patarčiau neskubėti ir eksperimentuoti, išmėginti kelis skirtingus kampus ir palyginti juos. Galbūt pakeisti objektyvus ir pažiūrėti, kaip pasikeičia vaizdas. Kartais sugaištu daug laiko su viena nuotrauka, bet tai daryti mane verčia perfekcionizmas. Šiaip ar taip, tikrai verta.“

Naudokite tokią šviesą, kokią turite

Vyras naktį Islandijoje bėga link laukiančio visureigio. Dega visureigio žibintai, apšviečiantys purų sniegą.

Norint išmokti dirbti su natūralia šviesa ir sužinoti, kaip ji gali veikti jūsų naudai, Ása pataria fotografuoti keliose vietose, įvairiomis oro sąlygomis ir skirtingu paros metu. „Daug laiko praleidžiu kelyje, važinėdama aplink Islandiją“, – sako ji. „Man patinka tas jaudulys, kai palieku miestą ir leidžiuosi į kelią su draugais.“ Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 24–70 mm f/2.8L II USM“, nustatymai: 35 mm, 1/125 sek., f/2.8 ir ISO6400. © Ása Steinars

Kraštovaizdžio fotografė Ása Steinars, apsirengusi ilgu baltu žieminiu paltu, stovi sukišusi rankas į kišenes snieguotoje aplinkoje.

Nors kraštovaizdžio fotografė Ása Steinars fotografuodama portretus kartais naudoja reflektorių, paprastai ji stengiasi „užfiksuoti gamtą tokią, kokia ji yra“. Šioje nuotraukoje Islandijos nuomonės formuotoja sąmoningai dėvi drabužius, derančius prie jos aplinkos, kad sustiprintų nepaliesto, nesugadinto kraštovaizdžio jausmą. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS-1D X Mark III“) ir objektyvu „Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM“ (dabar jį pakeitė „Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM“), nustatymai: 200 mm, 1/1600 sek., f/3.5 ir ISO500. © Ása Steinars

Fotografuojant asmenukes gamtoje Ásai svarbu išnaudoti šviesą, kuri padeda patobulinti visą vaizdą – nesvarbu, ar diena apniukusi, ar pro debesis šviečia saulė.

„Pažiūrėkite, kaip atrodo kadras saulei leidžiantis ir vidurį dienos, – ragina Ása ir pataria eiti fotografuoti skirtingomis oro sąlygomis, kad geriau suprastumėte minkštos ir ryškios šviesos skirtumus. Taip išmoksite tinkamai išnaudoti šviesą.

Debesys taip pat gerai išsklaido šviesą. „Islandijoje oras dažnai niūrus ir apniukęs, labai pripratau prie jo tiek daug čia fotografuodama. Be to, pamėgau jį, ypač fotografuodama tokius gamtos vaizdus kaip tarpekliai ir kriokliai, nes geriausia, kad jų nuotraukose nebūtų per daug šešėlių, – aiškina Ása. – Jis padaro vaizdą minkštesnį, ir lengviau teisingai parinkti visą nuotraukos ekspoziciją.“

Išmokę pajusti natūralią šviesą pastebite, kaip ji keičiasi keičiantis metų laikams. „Debesuotą dieną žali atspalviai tampa labai gyvi, todėl vasaros fotografijos atrodo puikiai“, – aiškina ji.

Nuotolinio fotografavimo ir laikmačių paslaptis

Vyras, dėvintis neperšlampamus raudonus drabužius, oranžinį šalmą ir žygio batus, stovi didžiuliame ledo urve.

Nors Islandijos ledo urvai suteikia daug nuotraukų, Ása atskleidžia, kad juose fotografuoti yra gana sudėtinga. „Prastas apšvietimas ir daug varvančio vandens nuo lubų išties atskleidžia fotoaparato galimybes, – sako ji. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 16–35 mm f/2.8L III USM“, nustatymai: 16mm, 1/80 sek., f/2.8 ir ISO4000. © Ása Steinars

Kraštovaizdžio fotografė Ása Steinars, apsirengusi šiltais žieminiais drabužiais, eina didžiuliame Islandijos ledo urve.

„Tai vienas mano mėgstamiausių kadrų Islandijoje“, – sako Ása. „Retais atvejais ledyno lagūna užšąla ir galite išeiti ant ledo ir į ledkalnio urvus.“ Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 16–35 mm f/2.8L III USM“, nustatymai: 16 mm, 1/800 sek., f/2.8 ir ISO320. © Ása Steinars

Ása dažnai atlieka nelengvą užduotį būti fotografe ir objektu tuo pat metu. Ji pastato fotoaparatą ant trikojo ir paleidžia jį nuotoliniu būdu savo telefonu bei programėle „Canon Camera Connect“. Savo fotoaparatą fokusuoja žiūrėdama į telefono ekraną, tada nustato laikmatį dviem ar 10 sekundžių, kad spėtų pasidėti telefoną ir jo nebūtų galutinėje nuotraukoje. Ypač asmenukės atrodo ne taip, kaip visos.

Kitą kartą ji naudojasi fotoaparate įdiegtu laikmačiu, sufokusuoja kadrą į žemę, ant kurios stovės, arba į kokį nors objektą toje vietoje, nustato laikmatį ir atsistoja į reikiamą padėtį. Tai ypač praverčia naudojant ilgą ekspoziciją.

„Daug fotografuoju Islandijos Šiaurės pašvaistes, todėl nepaprastai svarbu turėti nuotolinį paleidiklį ar laikmatį, – paaiškina Ása. – Nes dirbant su ilgu išlaikymu svarbu, kad aparatas nesujudėtų, o vaizdas nesusilietų. „Canon Camera Connect“ programėlė tinka geriausiai, bet jei jos neturite, tinka ir dviejų sekundžių trukmės laikmatis, kad spustelėjus fotoaparato mygtuką sukeltas virpesys spėtų nuslopti iki užfiksuojant kadrą.“

Ištobulinkite savo stilių redaguodami

Žalia kalnų grandinė su kriokliu viduryje.

Fotografuojant krioklius prietemoje, yra mažiau šešėlių ir galima užtikrinti tolygesnę viso vaizdo ekspoziciją. Pasirinkę galutinę nuotrauką, galite ją patobulinti naudodami redagavimo programinę įrangą. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 16–35 mm f/2.8L III USM“, nustatymai: 16mm, 1/125 sek., f/7.1 ir ISO250. © Ása Steinars

Dramatiškos žalios šiaurės pašvaistės šviesos virš namo su apšviestais langais šalia didelio vandens telkinio.

Norėdami pridėti kitą elementą prie jau ir taip stulbinančio šiaurės pašvaistės reginio, Ása šioje nuotraukoje norėjo objekto priekiniame plane. „Radau namą, kuris buvo apšviestas, – jis vaizdą padarė daug įdomesnį“, – sako ji. Fotografuojant tokį objektą kaip šiaurės pašvaistė, svarbu peržiūrėti galutinius vaizdus ir pasirinkti geriausią, kurį redaguosite. Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 16–35 mm f/2.8L III USM“, nustatymai: 16mm, 2,5 sek., f/4 ir ISO3200. © Ása Steinars

„Šiandien redagavimas – svarbi fotografijos dalis, – sako Ása, – ir tikrai vertėtų gerai peržiūrėti nuotraukas po to.“ Ji pataria visada fotografuoti RAW failų formatu, kad užfiksuotumėte kuo daugiau duomenų ir galėtumėte lanksčiau atlikti galutinį redagavimą. Įdiegtieji „Canon“ „Picture Styles“ – taip pat ir įvairūs parametrai, kaip antai kraštovaizdis, neutralus, tikslus – suteikia nuotraukoms darnią spalvų paletę ir nuotaiką. Tačiau tik peržiūrėdami savo nuotraukas pajusite, ką darote gerai, ir ką reikia tobulinti.

Ása visiems pradedantiems kraštovaizdžio fotografams pataria investuoti į nuotraukų redagavimo programinę įrangą, kaip antai „Canon Digital Photo Professional“ (DPP) arba „Adobe® Photoshop® Lightroom®“. Verta susirasti kai kurias išankstinės nuostatas – ypač pritaikomus filtrus, naudojamus programinėje įrangoje, – tačiau jie neatstos gerų galutinio redagavimo darbo žinių.

„Išankstinių nuostatų naudojimas gali būti geras būdas pradėti, tačiau atminkite – tai nėra stebuklingas sprendimas norint puikių nuotraukų“, – sako ji. „Net ir naudodami geras išankstines nuostatas, vis tiek turite patys daug redaguoti.“

Nenustokite eksperimentuoti ir praktikuotis

Kuprotasis banginis, išnyrantis iš vandens dramatiško balto dangaus fone.

Ása pataria: jei galite, nešiokitės fotoaparatą visur, kur einate, – niekada nežinote, kada jūsų gali laukti tobulas kadras. „Dalyvavau banginių stebėjimo išvykoje ir staiga už nugaros išgirdau didelį vandens trenksmą. Apsisukau ir kaip tik tuo metu kuprotasis banginis pakilo į orą“, – apie nuotrauką pasakoja ji. „Labai džiaugiausi, kad man pavyko užfiksuoti visą iš vandens iššokančio banginio seką.“ Užfiksuota fotoaparatu „Canon EOS-1D X Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 70–200 mm f/2.8L IS II USM“, nustatymai: 150 mm, 1/5000 sek., f/3.2 ir ISO640. © Ása Steinars

Fotografijos naujokams ar tiems, kurie turi mažai patirties fotografuojant gamtos vaizdus, Ása pataria stebėti kitų fotografų darbą ir mokytis iš jų. Ji siūlo rasti fotografus, kuriais žavitės, ir žiūrėti, kaip jie dirba su šviesa, komponuoja vaizdus ir randa kūrybiškų kampų.

Jos svarbiausias patarimas yra paprastas. „Jau daugiau kaip 10 metų fotoaparatą nešuosi beveik bet visur, kur einu“, – sako ji. „Kuo daugiau praktikuositės, tuo geresni tapsite. Tai paprasta. Norint įvaldyti fotografiją, reikia laiko. Niekas negimsta fotografu.“
Parašė Gary Evans

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

  • Kraštovaizdžio kadras, kuriame matomas kalvos pakraštyje augantis medis purpurinio dangaus fone.

    KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

    Pagrindiniai kraštovaizdžių patarimai

    Susipažinkite su fotografavimo metodais, kurie padės pasiekti naują kraštovaizdžių fotografijos lygį.

  • Kraštovaizdžio fotografas žvelgia per „Canon EOS RP“ vaizdo ieškiklį, kad nufotografuotų besidriekiančius laukus.

    KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

    Kaip fotografuoti kraštovaizdžius laikant fotoaparatą rankose

    Sužinokite, kaip kurti įspūdingas kraštovaizdžio nuotraukas be trikojo.

  • Pelkėto kraštovaizdžio nuotrauka prieš redagavimą ir po jo, neredaguota nuotrauka kairėje, o nespalvota nuotrauka – dešinėje.

    REDAGAVIMO PAGRINDAI

    Kaip redaguoti kraštovaizdžio nuotraukas spaudai

    Redagavimo metodai, kurie pavers jūsų vaizdingas nuotraukas meno darbais.

  • Automobilių šviesų pėdsakai vakaro šviesoje virš išgaubto tilto. Tirštas rūkas kaip debesis užkloja tilto atramas ir žemę po juo.

    KRAŠTOVAIZDŽIO FOTOGRAFIJA

    Sukurti šviesų pėdsakus

    Kaip pasinaudoti ilgu išlaikymu šviesų pėdsakams sukurti – „Canon“ raudonosios linijos iššūkio nugalėtojo patarimai.