FOTOGRAFIJOS PAGRINDAI

Malonumas lauke: 5 vandens fotografavimo metodai

Nuo išsiliejusių vandens krioklių iki krentančių vandens lašų, sužinokite šiuos penkis pagrindinius patarimus, kaip fotografuoti vandenį.
Per akmenis į upę srūvantis mažas krioklys vešlaus žalio miško apsuptyje.

Jeigu ieškote galimybės atsipalaiduoti nuo kasdienio gyvenimo, vanduo tikriausiai nėra labai toli – tai gali būti šeimos dienos išvyka į paplūdimį arba pasivaikščiojimas užmiestyje palei vingiuojančią upę – daugeliui patinka raminantis vandens poveikis gamtoje. Tad ar tai būtų dūžtančios bangos, išsiliejusi vandens krioklio purslų migla, ar atspindžiai ramiame ežere, tikėtina, kad vanduo atsidurs jūsų vasaros nuotraukose. Bet kaip patraukliai nufotografuoti tokį įvairų ir judesio kupiną objektą? Yra daug kūrybinių pasirinkimų, jeigu norite patobulinti savo vasaros kadrus.

Šie penki vandens fotografijos patarimai padės pasiekti naują fotografijos lygį – tiek tyrinėjant aplinką vasaros oru, tiek ieškant objektų arčiau namų šaltesniais metų mėnesiais.

1. Kaip fotografuoti atspindžius vandenyje

Virš galvos fotoaparatą laikantis vyras, norintis nufotografuoti sargybos postą paplūdimyje.

Eksperimentuokite su fotoaparato aukščiu atspindžiui įrėminti: fotografuojant iš aukštai jis gali būti aiškesnis, o fotografuojant iš žemai galima priartėti prie paviršiaus ir gauti dinamiškesnį vaizdą.

Paplūdimio kraštovaizdžio nuotrauka, kurioje matomas smėlio baloje atsispindintis sargybos bokštas.

Ko gero fotogeniškiausias vandens aspektas yra jo atspindėjimo savybė. Nufotografuota su „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM“, nustatymai: 31 mm, 1 sek., f/16 ir ISO100.

Didelis ramaus vandens telkinys idealiai tinka vandens atspindžiams fotografuoti, o jie suteikia įdomumo paprastoms kraštovaizdžio nuotraukoms. Būdami lauke dairykitės vandens – tekantys upeliai sukurs abstrakčius atspindžius, o ramus balos paviršius gali padėti sukurti ramesnį, labiau veidrodinį atspindį. Jeigu to ir siekiate, raskite vietą užuovėjoje arba prieš fotografuodami palaukite, kol vėjas nurims.

Nustatę fotoaparato pirmenybės diafragmai (Av) režimą galėsite pasirinkti diafragmą, o fotoaparatas automatiškai pakoreguos išlaikymą, kad ekspozicija būtų tinkama. Siekdami užtikrinti, kad pirmasis planas ir tolumoje atspindėtos detalės liktų ryškios, pasirinkite siaurą diafragmą ir naudokite lauko gylio (DOF) bei hiperfokalinio atstumo skaičiuotuvą, kurį rasite programėlėje „Photo Companion“. Hiperfokalinis atstumo fokusavimas padeda užtikrinti didesnės kadro srities ryškumą – reikia rasti tašką, į kurį galima sufokusuoti, ir išlaikyti priimtinai ryškų foną.

Vietoje siauros diafragmos galite pabandyti labai plačią diafragmą, kad sulietumėte pirmą planą arba atspindžius ir sukurtumėte abstraktų efektą.

2. Kaip fotografuoti krioklius

Pernelyg didele ekspozicija nufotografuotas krioklys atskleidžia susiliejusį judesį.

Norėdami pribloškiamai nufotografuoti krentančio vandens judesį, turėsite naudoti ilgą ekspoziciją. Nufotografuota su „Canon EOS 850D“ ir objektyvu „Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM“, nustatymai: 64mm, 15 sek., f/20 ir ISO100.

Priešais upę su kriokliu stovintis fotografas, pastatęs savo fotoaparatą ant trikojo.

Neutralaus tankio (ND) filtrai puikiai blokuoja šviesą, bet su jais gali būti sudėtinga matyti per vaizdo ieškiklį. Įveikite šią problemą komponuodami ir fokusuodami „Live View“ režimu, o tada nustatykite dviejų sekundžių laikmatį, kad fotoaparatas nesudrebėtų.

Kitą kartą eidami į žygį ar leisdamiesi prie krioklio, kuris tiesiog prašosi būti nufotografuotas, nepamirškite papildyti savo rinkinio neutralaus tankio (ND) filtru, kad išgautumėte kuo geresnį kadrą. ND filtrai tam tikromis padalomis neleidžia šviesai patekti į fotoaparatą, todėl galite labiau kontroliuoti išlaikymą. 6 padalų ND filtras idealiai tinka kriokliams – ko gero tai geriausias universalus filtras vandens vaizdui sulieti. Prieš pradėdami fotografuoti išstudijuokite krioklį ir pasižymėkite, kurioje vietoje kyla putos, nes būtent šioje srityje susidarys gražiai išsilieję brūkšniai.

Paprastai sąrankai nustatykite fotoaparato rankinį (M) režimą su pakankamai maža diafragma, kad užtikrintumėte didelį lauko gylį, ir ISO100, tada pakoreguokite išlaikymą, kol rodikliai atrodys geri. Dabar pritvirtinkite ND filtrą ir atitinkamai patikslinkite išlaikymą. Kiekviena ND filtro šviesos blokavimo padala suteikia galimybę padvigubinti išlaikymo trukmę. Norint perskaičiuoti gali būti naudingas spragtelėjimų skaičiavimo metodas, nes vienai padalai tenka du arba trys išlaikymo ratuko spragtelėjimai (priklauso nuo padalų nustatymo jūsų fotoaparato meniu).

3. Kaip sušvelninti vaizdą virš jūros

Vyras tupi pasilenkęs prie fotoaparato ir trikojo akmenuotame paplūdimyje.

Susieję savo fotoaparatą su programėle „Canon Camera Connect“ galėsite telefonu paleisti ir sustabdyti minutės trukmės lemputės (B) režimo ekspozicijas, todėl galėsite naudoti užraktą tiek ilgai, kiek tik norėsite.

Ilgos ekspozicijos nuotrauka, kurioje matoma saulei leidžiantis akmenų fone išsiliejusi jūra.

Kai ekspozicija trunka iki minutės, galima užfiksuoti įspūdingą pieno balkšvumo jūrą ir švelnų debesų judėjimą. Nufotografuota su „Canon EOS 850D“ ir objektyvu „Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM“, nustatymai: 24 mm, 2,5 sek., f/16 ir ISO100.

Padrikas pasivaikščiojimas paplūdimiu gali būti vienas smagiausių vasaros malonumų ir jį tikrai bus gera įamžinti nuotraukų albume. Tačiau nors vandenynas yra vienas iš įspūdingiausių gamtos reginių, grublėtas vandens paviršius kartais nuotraukose atrodo netvarkingai. Naudodami labai ilgą ekspoziciją jūros judėjimui sulieti, galite transformuoti putojantį vandenį į šilko glotnumo abstraktų paviršių. Jeigu fotografuojate dieną, reikės stipraus ND filtro, kuris užblokuotų 10–16 šviesos padalų. Prieblandoje gali reikėti silpnesnio ND filtro arba jo nereikės visai. Pabandykite pasivaikščioti anksti ryte ir išbandyti, ir pasimėgaukite ramybe, kai beveik visas paplūdimys bus tik jūsų ir galėsite ramiai nustatyti kadrą.

4. Kaip fotografuoti dūžtančias bangas

Ant akmenų šalia dūžtančių bangų su savo trikoju ir fotoaparatu palinkęs fotografas.

Fotografuojant bangas gali būti sunku apsispręsti dėl laiko, todėl nustatykite nepertraukiamą fotografavimą dideliu greičiu ir padarykite kelias greitų kadrų serijas vandeniui dūžtant į krantą.

Mažos bangos dūžta į akmenis paplūdimyje.

Niekas taip neparodo galingos vandens jėgos, kaip dūžtančios bangos – eksperimentuokite su įvairiu išlaikymo greičiu, kad gautumėte skirtingą galutinį vaizdą. Nufotografuota su „Canon EOS 850D“ ir objektyvu „Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM“, nustatymai: 27mm, 1/20 sek., f/25 ir ISO100.

Jeigu norite užfiksuoti dramatišką jūros judėjimą, jums reikia trumpo maždaug 1/500 sek. išlaikymo. Arba naudodami ilgesnį išlaikymą galite perteikti judesio pojūtį, paversdami tyškantį ir krentantį vandenį įspūdingais susiliejusiais ruožais. Pabandykite nustatyti pirmenybės užraktui (Tv) režimą ir sumažinti išlaikymą iki maždaug 1/20 sek. su ISO100. Tokiam išlaikymui geriausia naudoti trikojį, bet jei išlaikysite ramiai, galite fotografuoti ir laikydami fotoaparatą rankose.

Jeigu turite objektyvą su vaizdo stabilizatoriumi arba EOS R5 ar R6 su integruotu vaizdo stabilizatoriumi ir naudojate plačiakampį objektyvą, vadovaujantis abipusiškumo taisykle 1/20 sek. išlaikymu ir 20 mm objektyvu galima fotografuoti laikant fotoaparatą rankose.

5. Kaip užfiksuoti vandens lašus

Vyras laiko fotoaparatą virš vandens puodelio priešais mėlyną lapą ir fotografuoja iš viršaus tyškantį lašą.

Nustačius blykstę už mėlynos spalvos acetato lapo sukuriami spalvingi atspindžiai vandenyje.

Vandens lašelis nutyška ir sukuria raibulius.

Makroobjektyvu, pvz., šiai nuotraukai padaryti Jameso naudotu „RF 35mm F1.8 Macro IS STM“, galima detaliai užfiksuoti vandens lašus iš arti. Prieš krentant lašui sufokusuokite atitinkamą vietą rankiniu būdu. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS RP“ ir objektyvu „RF 35mm F1.8 Macro IS STM“, nustatymai: 2 sek., f/16 ir ISO100.

Deja, oras ne visada būna palankus. Jeigu taip ir yra, visada galite pasitreniruoti vandens fotografavimą arčiau namų, o iš arti žiūrint vandens lašai gali atrodyti neįtikėtinai gražiai. Norėdami užfiksuoti krentantį vandens lašą, turėsite naudoti išorinę blykstę, pvz., „Canon Speedlite EL-100“, ir fotografuoti tamsioje vietoje. Tokiu būdu galite panaudoti blykstės trukmę (šviesos pliūpsnio trukmę) ir sustabdyti lašo judesį jam atsitrenkus į vandens paviršių.

Pasibandykite šį metodą pasistatę vandens lašintuvą ar švirkštą virš vandens stiklinės, o blykstę taip, kad šviesa kristų iš galo. Nustatykite rankinį fotoaparato režimą (M), f/8, ISO100 ir maždaug dviejų sekundžių išlaikymą. Pradėkite ekspoziciją, paleiskite lašą, tada paleiskite blykstę patys, kai lašas atsitrenks į paviršių, arba naudokite automatinį paleidiklį, kad blykstė suveiktų automatiškai. Tai jūsų fotoaparato valdymo gebėjimų ir apšvietimo metodų išbandymas, bet rezultatai gali būti įspūdingi.

Autorius: James Paterson

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai