Patarimai geresnei jūros peizažų fotografijai

Keliausite šią vasarą į paplūdimį, o gal planuojate išvyką prie jūros ne sezono metu? Mūsų pakrančių kraštovaizdžio fotografijos patarimai padės kurti puikias nuotraukas bet kokiu metų laiku ir bet kokiomis sąlygomis.
Eriko Colombo sukurta HDR nuotrauka: saulė neramios jūros horizonte, bangos daužosi į uolas pirmame plane, danguje – šiltos vakaro spalvos.

Pakrančių fotografija populiari tarp kraštovaizdžio fotografijos mėgėjų ne be priežasties. Įspūdingas kranto ir jūros kontrastas, nuo vandens atsispindinčios šviesos sukuriamos formos ir dažnai dramatiškos orų permainos – jūros peizažai gali būti labai įspūdingi.

Italų fotografas ir fotografijos mokytojas Erikas Colombo mėgsta fotografuoti jūros peizažus. Jis apibūdina save kaip universalų fotografą, dirbusį visose fotografijos srityse nuo vestuvių iki aukštosios mados ir komercinių vaizdo įrašų, bet didžioji jo aistra yra kraštovaizdžio ir laukinės gamtos fotografija. Jis daug keliavo fotografuoti „atokiausių ir garsiausių nuostabios mūsų planetos kraštovaizdžių, nuo kalnų iki vandenynų, nuo ledynų iki ugnikalnių“. Daug savo laiko jis skiria dalijimuisi įgytais įgūdžiais ir įžvalgomis kursuose, seminaruose bei fotografijos ekskursijose.

Čia kalbamės su Eriku prašydami sėkmingos jūros peizažų fotografijos patarimų ir aptariame keletą geriausių „Canon“ fotoaparatų ir objektyvų paplūdimio ir pakrantės kraštovaizdžių fotografijai.

Eriko Colombo nuotrauka, vaizduojanti lenktą pliką uolą su viena kriaukle ant uolų pirmame plane ir debesų juostomis vakaro danguje antrame plane.

Nepaisant, ar vietovė yra egzotiška, ar gerai žinoma, Erikas rekomenduoja ieškoti neįprastų perspektyvų. Kartu jis pataria pasitelkti visus pripažintus komponavimo metodus – įtraukti nukreipiančiąsias linijas ir pasirūpinti, kad kas nors patrauktų akį pirmame plane, viduriniame plane ir fone. Sudėtinis vaizdas iš penkių kadrų, fotografuotų fotoaparatu „Canon EOS R5“ ir objektyvu „Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM“. © Erik Colombo

Eriko Colombo nuotrauka: uolienų atodanga su natūralia arka, bangos sūkuriuoja virš uolų fone, neryškiame dėl ilgos ekspozicijos.

Net ir palyginti geru oru, jūsų rinkinį gali aptaškyti jūros vanduo. Fotoaparatai ir objektyvai turi įvairaus lygio apsaugą nuo oro sąlygų, bet Erikas vis tiek dažniausiai naudoja uždangalus nuo lietaus ir pataria, kad „vienas svarbiausių dalykų, kurį reikia įsigyti, yra gera kuprinė, kad objektyvai liktų sausi“. Taip pat verta investuoti į objektyvų gaubtus, saugančius nuo vandens lašelių. Sudėtinė nuotrauka iš trijų vaizdų, fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R5“ ir objektyvu „Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM“. © Erik Colombo

1. Kaip kurti įspūdingas jūros peizažo nuotraukas

Kompozicija yra svarbiausias dalykas fotografijoje, ypač kuriant jūros peizažų nuotraukas“, – sako Erikas. Jis rekomenduoja prieš fotografuojant kurį laiką tiesiog pabūti toje vietoje. „Tyrinėjimas be fotoaparato labai naudingas“, – sako jis. – „Išsiimu fotoaparatą iš kuprinės tik palaukęs 20–30 minučių ir geriau susipažinęs su vietove.“

Atvira jūra realiame gyvenime gali atrodyti užburiančiai, bet sunku užfiksuoti jos dinamiškumą nuotraukoje. Ieškokite jūros pakrantės ypatybių, padedančių kurti kompozicijas su klasikiniais elementais, pavyzdžiui, įvairiu atstumu nutolusiais įdomiais objektais, asimetrišku kadravimu ir kreipiančiosiomis linijomis. „Uolos tobulai tinka dinamiškai kompozicijai sukurti“, – pasakoja Erikas, – „o gėlės šiltomis savo spalvomis gali sudaryti puikų kontrastą šaltoms jūros spalvoms.“

Jūros peizažuose lygus horizontas gali sukurti tobulą vaizdą arba jį sugadinti. Daugelyje fotoaparatų yra elektroninis gulsčiukas, kurį galima uždėti vaizdo ieškiklyje arba ant galinio ekrano, kad išvengtumėte pasvirusio horizonto. EOS R7 yra automatinio lygiavimo funkcija, kuri, naudodama fotoaparate integruotą vaizdo stabilizatorių (IBIS), išlygina truputį pasvirusį horizontą, kad nuotraukos būtų tobulos.

Kad ir kokį fotoaparatą naudojate, Erikas taip pat rekomenduoja įjungti tinklelio funkciją, kuri padeda išlyginti nuotraukas ir naudotis tokiais klasikiniais komponavimo metodais kaip trečdalių taisyklė arba sulygiuoti įstrižinius vaizdo elementus.

Eriko Colombo sukurta sudėtinė HDR nuotrauka: bangos srūva virš uolų, neryškių dėl ilgos ekspozicijos. Tamsiai pilki debesys užstoja saulę danguje.

Vertikali kompozicija gali pabrėžti jūros ir dangaus kontrastą. Nustatę fotoaparate HDR režimą, jei yra, galite užfiksuoti ir viena, ir kita, bet nesijaudinkite, jei jūsų fotoaparate šio režimo nėra. Pastatęs fotoaparatą ant trikojo, Erikas dažnai padaro keletą kadrų su įvairiais nustatymais, kad kuo geriau užfiksuotų skirtingas vaizdo dalis, o tada naudodamas komponavimo metodus sujungia kelis kadrus į vieną vaizdą. Šį vaizdą sudaro trys kadrai, fotografuoti fotoaparatu „Canon EOS 5D Mark IV“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM“, pasirinkus 16 mm, 1/15 sek. pirmam planui ir 1/125 sek. debesims, f/13 ir ISO 100. © Erik Colombo

Eriko Colombo nuotraukoje danguje mirga Šiaurės pašvaistė, jos spalvos atsispindi ledinėje jūroje. Žemė tėra tamsi linija horizonte.

Dangaus reiškiniai gali būti ne mažiau įspūdingi už jūrą – ar tai būtų Šiaurės pašvaistė, ar tiesiog audrų debesys. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R5“ ir objektyvu „Canon RF 15-35mm F2.8L. IS USM“, nustatymai: 15 mm, 15 sek., f/11 ir ISO 100. © Erik Colombo

2. Kurkite vertikalias jūros peizažo nuotraukas

Šiandien vertikalus fotografavimas yra nemažiau svarbus už horizontalų, net ir fotografuojant kraštovaizdžius. Įvairioms socialinių tinklų platformoms tinkamų vaizdų kūrimas yra svarbi daugelio fotografų darbo dalis, bet kartu tai ir galimybė rasti įdomių detalių, kurios nebūtų tokios ryškios horizontaliose nuotraukose.

„Man patinka vertikalios kompozicijos“, – sako Erikas. – „Jos įdomesnės, jose mažiau chaoso nei horizontaliose. Kad tokios nuotraukos būtų įdomios ir unikalios, labai svarbu rasti gerą stambų priekinį planą.“

3. Koks laikas geriausias jūros peizažams fotografuoti?

Dienos metu keičiantis šviesos intensyvumui, krypčiai ir spalvai, ta pati vieta gali atrodyti labai skirtingai. Nėra vieno „geriausio laiko“, bet anksti ryte ir vėlai vakare, per vadinamąsias „auksines valandas“ ir prieš jas ar po jų, per „mėlynąją valandą“, sukurtose nuotraukose bus daugiau įdomių spalvų nei tvieskiant vidudienio saulei.

Jei fotografuojate anksti ryte arba vėlai vakare, gali pavykti užfiksuoti labai įspūdingus jūros peizažus su žmonėmis, medžiais ir kitomis kraštovaizdžio ypatybėmis arba dirbtinių struktūrų siluetais. Bet jei norite didžiausio detalių diapazono ir daugiau kūrybinio lankstumo, taikykite tuos pačius principus kaip fotografuodami prietemoje – naudokite plačią diafragmą (mažą f skaičių), kad įleistumėte kuo daugiau šviesos, padidinkite ISO nustatymą ir pasirinkite fotoaparatą, puikiai veikiantį prietemoje, pavyzdžiui, iš „Canon“ EOS R sistemos asortimento.

Bet dažniau iššūkių kelią ryškus apšvietimas, pavyzdžiui, akinanti vidudienio saulė, o ne prietema. Todėl EOS R50 modelyje ir kituose „Canon“ fotoaparatuose integruotos tokios funkcijos kaip išmanusis vaizdo režimas ir HDR (didelio dinaminio diapazono) vaizdo režimai, praverčiantys fotografuojant didelio kontrasto sąlygomis ir ryškių atspindžių aplinkoje, kaip dažnai būna paplūdimyje.

Eriko Colombo sukurta HDR sudėtinė nuotrauka: pro natūralią arką matosi besileidžianti saulė. Pirmame plane jūra plakasi į uolingą kranto liniją.

Jūros peizažus geriausia fotografuoti „auksinę valandą“ (valandą po saulėtekio arba valandą prieš saulėlydį), nes šiltos spalvos ir žemai esanti saulė sukuria klasikines nuostabaus apšvietimo sąlygas. HDR sudėtinį vaizdą sudaro penki kadrai, nufotografuoti fotoaparatu „Canon EOS 5D Mark IV“ ir objektyvu „Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM“, pasirinkus 16 mm, nuo 0,3 sek. pirmam planui iki 1/160 sek. saulės prošvaistei, f/11 ir ISO 100. © Erik Colombo

4. Fotoaparato nuostatos geresnei jūros peizažų fotografijai

Jei negalite išvengti fotografavimo ryškioje vidudienio šviesoje, Erikas rekomenduoja naudoti ND (neutralaus tankio) filtrą, kuris sumažina į fotoaparatą patenkančios šviesos kiekį. Jis pats mėgsta naudoti stiprų ND1000 10 padalų filtrą. „Šis filtras praleidžia tiek šviesos, kad galite naudoti ilgos ekspozicijos fotografiją judesiui sulieti jūroje“, – sako jis.

Erikas mėgsta šią technologiją, nes ji jūros peizaže sukuria judesio įspūdį, kuris gali suteikti įdomumo kitais atžvilgiais vidutiniškam vaizdui. Dvi pagrindinės sritys, į kurias reikia sutelkti dėmesį, yra jūra ir dangus, jos abi juda palyginti lėtai. Norint sukurti judėjimo (o ne sustabdymo) įspūdį, reikia ilgo išlaikymo ir fotoaparato atramos, paprastai – trikojo.

Ilgesnį išlaikymą taip pat padeda pasiekti mažas ISO ir maža diafragma (didelis f skaičius). Kad išvengtumėte fotoaparato drebėjimo, kai spaudžiate užrakto mygtuką, galite valdyti fotoaparatą nuotoliniu būdu, naudodamiesi programėle „Canon Camera Connect“. Bandykite fotografuoti su ilga 10 ar daugiau sekundžių ekspozicija ir pamatykite, kaip plaukiantys debesys arba krantą plakančios bangos susilieja į švelnią spalvų mūšą. Arba sumažinkite išlaikymą iki ypač trumpo, kad užfiksuotumėte atskirus dūžtančių bangų lašelius.

5. Lauko gylis jūros peizažų nuotraukose

Erikas dažnai nori, kad konkreti vaizdo dalis būtų sufokusuota ryškiai, o likusi būtų labiau sulieta (mažas lauko gylis). Tokiose situacijose jis naudoja rankinį fokusavimą ir naudingą jo mėgstamų beveidrodinių „Canon“ fotoaparatų funkciją – rankinį fokusavimo piko nustatymą (MF piko nustatymą). Tai ypač patogu, kai apšvietimas silpnesnis arba sklando ūkanos ir fokusuoti yra sunkiau.

Automatinis fokusavimas yra labai naudinga funkcija“, – sako jis, – „bet kai darbą apsunkina oro sąlygos, nuotrauką gelbėja fokusavimo piko nustatymas.“ Įjungę MF piko nustatymą, galite ramiai fokusuoti rankiniu būdu, nes fotoaparato ekranas arba vaizdo ieškiklis tiksliai parodys, kas yra fokusuojama, uždėdamas ryškią spalvą ant fokusuojamų vaizdo dalių, tad keisdami židinį matysite, kaip keičiasi paryškintos sritys.

Ir priešingai, kraštovaizdžio fotografijoje kartais norisi, kad kuo didesnė vaizdo dalis būtų ryškiai sufokusuota – nuo priekinio plano iki fono. Puiki tam skirta technologija yra hiperfokalinio atstumo fokusavimas. Hiperfokalinis atstumas priklauso nuo naudojamo objektyvo, diafragmos ir židinio nuotolio, todėl lengviausias būdas išsiaiškinti, kur fokusuoti – naudoti lauko gylio ir hiperfokalinio atstumo skaičiuotuvą nemokamoje „Canon“ programėlėje „Photo Companion“. Jei neturite laiko skaičiuoti, pagal bendrą taisyklę galite fokusuoti maždaug trečdalyje vaizdo gylio.

Eriko Colombo nuotrauka: judesyje sustingusios dūžtančios bangos ir neryškūs uolų dariniai fone, apšviesti šiltomis saulėlydžio spalvomis.

Šioje įspūdingoje nuotraukoje dūžtančių bangų sukelti purslai užfiksuojami naudojant trumpą išlaikymą. Pirmame plane ryškiai sufokusuoti akmenukai sudaro kontrastą įspūdingiems uolų dariniams fone, kurie neryškus dėl jūros purslų ir atstumo nulemto miglotumo. Sudėtinė HDR nuotrauka iš trijų kadrų, nufotografuotų fotoaparatu „Canon EOS R5“ ir objektyvu „Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM“, pasirinkus 105 mm, 1/250 sek. pirmam planui ir bangoms bei 1/160 dangui, f/11 ir ISO 100. © Erik Colombo

6. Koks oras tinkamiausias jūros peizažams fotografuoti?

Oro sąlygos gali suteikti jūros peizažui įdomumo fotografuojant tiek ramius, lengvus ar auksinius debesis, tiek tamsius, audringus ir grėsmingus. Svarbu išmokti pastebėti įdomius orų reiškinius ir žinoti, kaip geriausiai juos panaudoti nuotraukose. „Visada sakau savo studentams, kad nėra blogų oro sąlygų, tik blogi fotografai“, – sako Erikas. – „Kraštovaizdžio fotografijai grožio suteikia gamtos nenuspėjamumas.

Keliaudamas po pasaulį pastebėjau, kad geriausios oro sąlygos visada būna po liūties.“

Fotografuojant netikėtai prapliupo liūtis? Tai galimybė, o ne problema. Erikas siūlo: „Jūroje kilus audrai, fotografuokite bangas naudodami priartinantį objektyvą ir trumpą maždaug 1/1000 sek. išlaikymą, kad užfiksuotumėte bangų lašelius, arba priešingai – ilgą gal net 10 sekundžių išlaikymą, jei norite sukurti ką nors abstraktaus.“

7. Geriausi fotoaparatai ir objektyvai jūros peizažams fotografuoti

Kad kuprinė nebūtų per sunki, Erikas dažnai pasiima tik vieną fotoaparatą – viso kadro EOS R sistemos fotoaparatą su plačiakampiu RF priartinančiu objektyvu.

Norint kurti jūros peizažams puikiai tinkamas ypač plataus kampo nuotraukas, geriausia rinktis viso kadro fotoaparatą, pavyzdžiui, EOS R8, su objektyvu RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM ir fiksuoti plataus kampo vaizdus mažu bei patogiu nešiotis aparatu. EOS R8 taip pat tinka greitam nepertraukiamam fotografavimui iki 40 kadrų per sekundę greičiu, tai idealu, jei norite užfiksuoti akimirką, kai banga dūžta į uolas.

Pigesnė alternatyva yra 24,2 MP EOS R50 su objektyvu „RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM“ arba „RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM“ – dar lengvesnis ir patogus nešiotis, bet labai universalus komplektas, puikiai tinkantis dienai pajūryje.

Šie objektyvai siūlo platų ir labai universalų židinio nuotolių diapazoną. Jei norite naudoti ypač didelio artinimo objektyvą, puikus pasirinkimas yra „RF 100-400mm F5.6-8 IS USM“ su viso kadro fotoaparatu, o naudodami APS-C fotoaparatą pasieksite dar daugiau.

Jei jau turite EF objektyvų ir norite juos naudoti su EOS R sistemos fotoaparatais, įdedamo filtro tvirtinimo adapteris EF-EOS R suteikia papildomų galimybių: galėsite ne tik naudoti EF ir EF-S objektyvus neprarasdami kokybės ar funkcijų, bet ir taikyti įdedamus filtrus. Jis siūlomas su V-ND filtru arba žiediniu poliarizuojančiu filtru – jie abu nepakeičiami ryškioje šviesoje prie jūros.

Pajūryje ne tik smagu leisti laiką su draugais ir šeima, tai ir puiki vieta kraštovaizdžio fotografijai bet kokiu oru.


Autoriai: Astrid Pitman ir Sarah Bakkland

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

Kaip fotografuoti kraštovaizdžius laikant fotoaparatą rankose

Sužinokite, kaip kurti įspūdingas kraštovaizdžio nuotraukas be trikojo.

Kaip fotografuoti vandenį

Pasinaudokite šiais 5 ekspertų patarimais ir sužinokite kaip fotografuoti tekantį, krentantį, tyškantį ar ramų vandenį.

Geriausia objektyvai kraštovaizdžiui

Visa informacija, kurios reikia renkantis prieinamus fiksuoto ir kintamo židinio nuotolio objektyvus.

Patarimai, kaip fotografuoti ekstremaliomis oro sąlygomis

Nuo įrangos apsaugos iki rūpinimosi savimi – čia rasite svarbiausius patarimus ir gudrybes norintiems įvaldyti fotografiją ekstremaliomis oro sąlygomis.