NESPALVOTA FOTOGRAFIJA

Aktualios ir nesenstančios idėjos: kūrybiškas požiūris į nespalvotą fotografiją

Nuo peizažų ir portretų iki vestuvių ir gamtos – naudodamiesi mūsų ekspertų patarimais, technikomis ir įrangos pasiūlymais sužinokite, kaip kiekvienoje situacijoje daryti stulbinančius nespalvotus vaizdus.
Nespalvotas baleto šokėjos vaizdas dideliame, prabangiame kambaryje. Pro atviras duris sklinda saulės šviesa.

Gera nespalvota fotografija yra nepavaldi laikui, jos tiesiog neįmanoma perteikti spalvotais vaizdais, kartu pridedant dramos, emocijų ir aistros. Todėl ji visada populiari darantportretus ir fotografuojant vestuves. Tačiau vienspalviai vaizdai (sudaryti tik iš vienos spalvos) taip pat gali labai pabrėžti formą, tekstūrą, toną ir detales, todėl nespalvota fotografija irgi puikiai tinka kraštovaizdžio, architektūros, veiksmo bei sporto fotografijai ir kt.

Tačiau sukurti įspūdingas nespalvotas fotografijas kartais gali atrodyti sudėtinga, nes esame įpratę pasaulį matyti spalvotai. Toliau rasite ekspertų patarimų, padėsiančių įvaldyti šį fotografavimo stilių.

Kas yra nespalvota fotografija?

Didelės oranžinės ir baltos spalvos kriauklės su įmantriu smaigaliu vaizdas iš arti.

Du kriauklės vaizdo pavyzdžiai: vienas spalvotas, kitas juodai baltas. Vienspalvėje versijoje dėmesį atkreipia visa kriauklė, o ne tik spiralinis smaigalys. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 250D“ ir objektyvu „Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM“, nustatymai: 1/640 sek., f/5 ir ISO200.

Nespalvotas didelės kriauklės su įmantriu smaigaliu vaizdas stambiu planu.

Kuris vaizdas, jūsų nuomone, veikia geriau: spalvotas ar nespalvotas? Kalbant apie fotografiją, grožį kiekvienas supranta savaip – nėra teisingo ar neteisingo atsakymo, o eksperimentavimas yra didelė dalis malonumo.

Yra dvi nespalvotų nuotraukų darymo parinktys: galite fotografuoti spalvotai ir paversti vaizdą nespalvotu redagavimo etape arba fotoaparato meniu Picture Style (vaizdo stilius) pasirinkti parinktį „Monochrome“ (vienspalvis), kuri leidžia pamatyti, kaip vaizdas atrodys fotoaparato LCD ekrane ar per jo elektroninį vaizdo ieškiklį.

Turėkite omenyje, kad scena, kuri atrodo gerai spalvotai, gali neatrodyti gerai nespalvotai ir atvirkščiai. Pavyzdžiui, fotografuojant spalvota, raudonos gėlės išsiskiria žaliame fone. Tačiau nufotografavę tą patį objektą viena spalva pastebėsite, kad ir raudona, ir žalia spalva turi panašius pilkos spalvos atspalvius.

Praktika padės „matyti“ viena spalva, bet mokymąsi galite pagreitinti. Paprastai pastebėsite, kad darant nespalvotus vaizdus tam pačiam spalvotam objektui reikės daugiau kontrasto. Nufotografuokite tą patį objektą du kartus, pirmiausia spalvotai, o paskui nespalvotai ir palyginkite vaizdus.

Darant nespalvotas nuotraukas rekomenduojama fotografuoti RAW formatu, nes jis leidžia labiau koreguoti vaizdą naudojant „Canon“ programinę įrangą „Digital Photo Professional“ (DPP), nei įmanoma dirbant su JPEG failais. Nustatę, kad fotoaparate būtų įrašomi RAW failai, taip pat galite išsaugoti visą vaizdo informaciją apie spalvas, net jei fotografuojate viena spalva.

5. Patarimai apie nespalvotą fotografiją

  • Naudokite mažą diafragmą ir kiek įmanoma mažesnį ISO.
  • Patikrinkite fotoaparato histogramas
  • Eksperimentuokite su filtrais
  • Fotografuokite RAW formatu ir pažvelkite į fotoaparato parinktis
  • Nespalvotose nuotraukose pabrėžkite kontrastą

Nespalvotas ant laiptų stovinčios nustebusios nuotakos vaizdas. Šešėliai ant sienos šalia jos rodo grupę moterų, bandančių pagauti išmestą puokštę.

Gražiuose portretuose ir vestuvių nuotraukose spalvos gali atitraukti dėmesį nuo natūralios formos, o vienspalvis objektas sukuria estetiškesnį vaizdą. Tai taip pat leidžia sumaniai išnaudoti šviesą, kaip matyti šiame vaizde. Nufotografuota naudojant „Canon EOS 6D“ (jį jau pakeitė „Canon EOS 6D Mark II“) ir objektyvą „Canon EF 24mm f/1.4L II USM“, „Canon Speedlite 600EX-RT“ (jį jau pakeitė „Canon Speedlite 600EX II-RT“) ir „Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT“; nustatymai: 1/100 sek., f/1.8 ir ISO3200. © Fabio Mirulla

Nespalvotas kūdikio veidas stambiu planu. Ypatingas dėmesys skiriamas vaiko blakstienoms.

Nespalvoti vaizdai paprastai tinka portretams; dažnai minima priežastis yra ta, kad spalvų nebuvimas mažiau blaško ir leidžia sutelkti dėmesį į fotografuojamą objektą. Šios nuotraukos paprastumas taip pat daro ją tokią įspūdingą. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“; nustatymai: 1/160 sek., f/2,8 ir ISO200. © Helen Bartlett

Nespalvoti vaizdai, dažnai mėgstami vestuvių fotografijoje, gali paryškinti emocijų ir dramos jausmą. Vienspalvė fotografija taip pat gali padėti sutelkti dėmesį į veido išraiškas, taip pat išryškinti pagrindinių elementų detales ir formas – nuo smulkių daiktų, tokių kaip vestuviniai žiedai ir batai, iki nuotakos suknelės ir net bendros vietos.

Nespalvota fotografija labai gerai tinka portretams apskritai. Taip gali būti todėl, kad daugelis žymių praėjusio šimtmečio portretų yra vienspalviai ir mes pažįstame šį stilių. Šoninis apšvietimas yra ypač efektyvus, nes suteikia stiprų kontrastą tarp šviesių sričių ir šešėlių.

Nespalvota gamtos ir laukinės gyvūnijos fotografija

Šiame juodai baltame stambaus plano vaizde strutis smalsiai žiūri į fotoaparatą.

Pakeitus šį vaizdą į nespalvotą, šio stručio veido plunksnos paryškinamos tiek, kad jos labiau primena kailį, o ne į plunksnas. Fotografuota su „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 600mm F11 IS STM“, nustatymai: 1/5000 sek., f/11 ir ISO1600. © John Dickins

Nespalvotas žiemiško miško vaizdas, įrėmintas apsnigtų medžių eilėmis.

Fotografuojant nespalvotai, objektas, kuris gali atrodyti silpnesnis spalvotai, pavyzdžiui, ši žiemos miško scena, gali atrodyti išraiškingiau. Fotografuota fotoaparatu „Canon PowerShot G7 X Mark III“, nustatymai: 1/500 sek., f/2.8 ir ISO400. © Helen Bartlett

Daugelis kraštovaizdžio vaizdų yra paremti ryškia dangaus mėlyna spalva arba šiltais raudonais tonais, kuriuos sukuria besileidžianti saulė. Taip pat daugelio gamtos kadrų kokybė priklauso nuo sodrių natūralių gyvūnų ir laukinės gamtos atspalvių. Juodai balti peizažai perteikia kitokį jausmą, dažnai siejamą su nuotaika ir drama, o vienspalviai gamtos kadrai taip pat gali būti naudojami norint išryškinti gražias detales, kurias matome gyvūnuose, vabzdžiuose ir augaluose.

Supratimas, kuriuos vaizdus konvertuoti į nespalvotus, savaime yra įgūdis. Iš esmės tikslas yra ką nors „pridėti“ pašalinant spalvas, todėl paklauskite savęs, kaip vaizdas bus patobulintas jį pateikus viena spalva.

Ieškokite nuotraukų, kurios nepriklauso nuo spalvų, kad sukurtų susidomėjimą, arba kuriose spalvos atitraukia dėmesį nuo objekto. Tam tobulai tinka kraštovaizdžio scenos, turinčios tam tikrą nuotaiką ar intensyvumą, kurią sukuria šviesa ir šešėliai, nes tai pabrėš dramatiškas vienspalvis kontrastas. Gamtos fotografai turėtų ieškoti raštų ir detalių, kurias būtų galima išryškinti pašalinus spalvą, pavyzdžiui, senos medžio žievės ar gražios paukščio plunksnų tekstūros.

Nespalvota kraštovaizdžio ir architektūros fotografija

Juodai baltas belapių medžių vaizdas nualintos žemės peizaže.

Pašalinus spalvas, kraštovaizdžio vaizdai su niūriu dangumi ir rūškanu apšvietimu gali atrodyti daug dramatiškiau nespalvotai. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4L IS USM“, nustatymai: 105 mm, 1/320 sek., f/6.3 ir ISO100.

Nespalvinis betoninio pastato kadras nufotografuotas iš apačios, sukuriant geometrines formas su šešėliu.

Juodai balta fotografija gali puikiai pabrėžti įdomią formų ir tekstūrų sąveiką architektūros kadruose, pašalinant blaškančias spalvas. Nufotografuota su „Canon EOS 90D“ ir objektyvu „Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM“, nustatymai: 31 mm, 1/250 sek., f/8 ir ISO100.

Peizažai puikiai tinka nespalvotai fotografijai, ypač kai scenoje labai mažai spalvų – nėra ryškių žalių spalvų ir mažai raudonų ar geltonų gėlių. Galite sutelkti dėmesį į belapių medžių, akmeninių sienų ir pastatų formas. Kompozicija ir kontrastas tampa pagrindiniais vaizdo elementais.

Tinklelio trečdalių taisyklė – tinklelį galima matyti per „Canon“ beveidrodinių fotoaparatų, tokių kaip „Canon EOS RP“ ir „Canon EOS R6“, elektroninį vaizdo ieškiklį (EVF) ir pritaikyti galiniam EOS DSLR fotoaparatų ekranui tiesioginio vaizdo režimu – tai ypač naudinga fotografuojant nespalvotai, nes akies neblaško spalvos. Nustatę pagrindinį objektą į vietą, kur susikerta viena iš horizontalių ir vertikalių linijų, sustiprinsite kompoziciją.

Architektūros fotografijos dažnai yra vienspalvės, siekiant pabrėžti pastatų formą. Padidintas kontrastas, pasiekiamas fotografuojant nespalvotai, gerai tinka fotografuojamam objektui. Tokios nuotraukos dažnai daromos anksti ryte, iš dalies siekiant išvengti eismo ir žmonių trukdymo, bet taip pat norint pasinaudoti žemai danguje esančios saulės šviesa. Ši šviesa meta ilgus šešėlius ir gali sukurti patrauklią estetiką, krisdama ant grubaus akmens ar betono. Kaip ir nuotaiką, tekstūras dažnai labai sustiprina juodos ir baltos spalvų paprastumas.

Naktį fotografuoti verta tiek nespalvotai, tiek spalvotai. Dažnai geltonas gatvių žibintų spindesys ar pilnaties švytėjimas įkvepia vietai gyvybės. Taip pat vienspalviame vaizde labiau pabrėžiama scenos tekstūra ir raštai. Kai siekiate perteikti stiprių formų, šešėlių ir šviesos pojūtį, nespalvota fotografija leidžia išvengti problemų, kylančių dėl kelių šviesos šaltinių, kurie turi skirtingą spalvų temperatūrą.

Nespalvota sporto ir veiksmo fotografija

Nespalvotas dviejų paauglių, šokinėjančių lauke, vaizdas.

Šis didelio kontrasto veiksmo kadras puikiai atrodo nespalvotai. Sumažinus dėmesį blaškančias fono spalvas, žiūrovo dėmesys sutelkiamas į subjekto veidą. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“; nustatymai: 1/2000 sek., f/2,2 ir ISO400. © Ilvy Njikoktjien

Dėl savo pobūdžio sporto ir veiksmo scenarijai dažnai būna perpildyti spalvų – tiek, kad pagrindinis asmuo ar objektas, kurį bandote užfiksuoti, yra užgožiamas scenoje. Konvertavimas į nespalvotą vaizdą gali panaikinti visas dėmesio išblaškymo problemas, taip pat pabrėžti žmonių veidų išraiškas.

Didelio kontrasto scenos puikiai veikia nespalvotuose vaizduose, o nuotraukos, padarytos ryškioje saulės šviesoje, sukuria gilius šešėlius ir ryškias šviesias sritis. Nespalvotuose vaizduose tai puikiai išnaudojama, o efektus galima išnaudoti redagavimo etape, siekiant sukurti dramatiškus vaizdus.

Filtrų naudojimas fotografuojant nespalvotai

Nespalvotas didelio lapo vaizdas stambiu planu, padarytas naudojant žalio filtro efektą.

Du didelio lapo pavyzdžiai – pirmiausia su žalio filtro efektu, o paskui be jo. Žali filtrai yra naudingi norint atskirti žalius tonus, todėl jie puikiai tinka medžių ir lapijos kadrams. © Marcus Hawkins

Nespalvotas didelio lapo vaizdas stambiu planu.

Daugelis fotoaparatų turi nustatymo „Monochrome“ (vienspalvis) efektą „Filter“ (filtras). Patikrinkite, ar jūsų fotoaparatas jį turi. © Marcus Hawkins

Nespalvotoje juostinėje fotografijoje objektyvo filtrai dažnai naudojami vaizdo tonams pakeisti. Pavyzdžiui, geltoni ir raudoni filtrai sugeria mėlyną šviesą, todėl mėlynas dangus atrodo tamsesnis.

Tai ne tik padaro sceną dramatiškesnę, bet ir padidina kontrastą tarp baltų debesų ir dangaus. Taip pat „Canon EOS“ skaitmeninių fotoaparatų „Picture Style“ nustatymų dalyje galimas filtro efektas. Galite pasirinkti geltoną, raudoną, oranžinę arba žalią, kad pakeistumėte vienspalvius tonus, norėdami imituoti filtrų poveikį ir paryškinti konkrečias spalvas, padarydami jas šviesesnes arba tamsesnes.

Siūloma įranga nespalvotai fotografijai

Dramatiški juodai balti vaizdai dažnai būna kontrastingi. Dėl to svarbu, jog fotoaparatas turėtų didelį dinaminį diapazoną, kad būtų galima išlaikyti detales tiek ryškiose šviesiose srityse, tiek tamsiuose šešėliuose. Neatsižvelgiant į megapikselių skaičių, viso kadro fotoaparatas paprastai užtikrina didesnį dinaminį diapazoną nei APS-C modelis, todėl tokie fotoaparatai kaip „Canon EOS RP“, „EOS R6“ ir „EOS 6D Mark II“ veikia ypač gerai. Tačiau apkirpto jutiklio fotoaparatai, tokie kaip „Canon EOS M50 Mark II“ ir „PowerShot G7 X Mark III“, gali užtikrinti puikias nespalvotas nuotraukas, nepaisant fiziškai mažesnių vaizdo jutiklių.

Visi šie fotoaparatai gali fiksuoti vaizdus RAW kokybės režimu su 14 bitų spalvų gyliu. Tai įgalina daug didesnį dinaminį diapazoną nei 8 bitų JPEG režimas, o tai suteikia daug daugiau laisvės keisti ryškumą ir didinti kontrastą redaguojant vaizdus programoje, pavyzdžiui, DPP.

Visuose šiuose fotoaparatuose esantis vaizdo stilius „Monochrome“ (vienspalvis) turi papildomų privalumų, nes fotografavimo etape galite pritaikyti skaitmeninius filtrus, pvz., geltoną, oranžinį, žalią arba raudoną, kad palaipsniui padidintumėte debesuoto mėlyno dangaus kontrastą ir dramatiškumą. Taip pat galimi tonavimo efektai, pvz., Sepija, kuri sukuria senoviškai atrodantį vaizdą. Beveidrodinių fotoaparatų pranašumas yra tas, kad fotografuodami galite peržiūrėti filtrų ir tonavimo efektus tiesiai vaizdo ieškiklyje. Jei fiksuojate tiesioginio vaizdo režimu, peržiūra taip pat galima DSLR fotoaparato galiniame ekrane.

Bet kokio EOS beveidrodinio ar DSLR sistemos fotoaparato pranašumas yra tas, kad galite sumontuoti geriausią objektyvą konkrečiam fotografijos scenarijui. Kintamo židinio nuotolio objektyvai, tokie kaip „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“ ir „RF 24-105mm F4L IS USM“, suteikia laisvę fotografuoti naudojant įvairiausius židinio nuotolius nekeičiant objektyvų. Tačiau „greitesni“ fiksuoto židinio nuotolio objektyvai, tokie kaip „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, „RF 50mm F1.8 STM“ ir „RF 85mm F2 MACRO IS STM“, įgalina didesnį užrakto greitį esant silpnam apšvietimui, kad galėtumėte sustabdyti judesį tiek daug nedidindami ISO nustatymo; tai tinka nespalvotai fotografijai, nes iki minimumo sumažina vaizdo triukšmą. Taip pat gaunamas mažesnis lauko gylis, leidžiantis scenoje izoliuoti pagrindinį objektą ir sumažinti apkrauto fono blaškymą.

Stiprūs juodai balti vaizdai dažnai turi labai smulkių detalių ir sodrių tekstūrų. Siekiant tai išlaikyti, kai fotografuojama laikant rankose, didelis privalumas gali būti vaizdo stabilizavimas. Visi „Canon IS“ objektyvai, išvardyti pirmiau, turi optinio vaizdo stabilizavimo funkciją, o du „Macro IS“ objektyvai turi „hibridinį“ vaizdo stabilizatorių, kuris išlaiko didesnį efektyvumą fotografuojant stambiu planu. „Canon EOS R6“ turi 5 ašių IBIS (integruotą vaizdo stabilizatorių), kuris suteikia iki 8 stabilizavimo padalų, naudojant su suderinamu objektyvu. „EOS R6“ taip pat padeda padidinti ryškumą net sudėtingiausiuose kadruose, naudojant naujos kartos automatinio fokusavimo sistemą.

Autorius: Matthew Richards

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai