LAUKE

Trumpas žiemos sporto fotografijos vadovas

Čia rasite 7 patarimus, kaip kurti nuostabius žiemos sporto kadrus, kuriais dalijasi pripažintas sporto ir veiksmo fotografas Richard Walch, fotografuojantis žiemą jau keletą dešimtmečių.
Snieglentininkas mėlynais ir raudonais žieminiais drabužiais šliuožia nuo žiūrovo snieguotame kalnų kraštovaizdyje po žydru dangumi. © Richard Walch.

Greito veiksmo fotografavimas snieguotose vietovėse – tai unikalus iššūkių rinkinys.

Norėdami užfiksuoti nuo kalnų skriejančius nutrūktgalvius, nuolat vaikotės didesnio greičio ir įspūdingesnių triukų. Šaltame ore baterijos greitai išsenka. Paprastai miklūs ant užrakto mygtuko pirštai šaltyje sustingsta. O saulės šviesa ant šlaitų tiesiog akina.

Richard Walch, plačiai pripažintas profesionalaus sporto fotografas ir „Canon“ ambasadorius, nesibaimina šių iššūkių.

„Laikui bėgant supratau, kad prieš lipant ant kalno reikia tinkamai tam pasiruošti, – sako jis. – Reikia tinkamų priemonių, nes jei viršuje kas nors nepavyks, bus vėlu ieškoti pasiteisinimų.“

Kad galėtumėte tinkamai pasiruošti įspūdingoms žiemos nuotraukoms kurti, čia rasite keletą Richardo patarimų sniego sporto fotografijai.

Snieglentininkas braukia sniegą ranka. Fotografuota naudojant „Canon“. © Richard Walch.

Richard fotografuoja profesionalų snieglentininką Bene Meier, besileidžiantį nuo kalno Kamčiatkoje, Rusijoje. Fotografuota naudojant „Canon EOS-1D X Mark III“. © Richard Walch.

1. Planuodami dieną įvertinkite apšvietimą. Bet būkite lankstūs.

Richard rekomenduoja stebėti šviesos sąlygas laukiant tinkamo apšvietimo – ir būti kantriems.

„Saulėtekio ir saulėlydžio metu kalnuose apšvietimas būna tiesiog nuostabus fotografijai. Fotoaparatas „Canon“ EOS R50 puikiai tinka fotografuoti esant silpnam apšvietimui, pvz., saulei tekant ar leidžiantis. Jo DIGIC X procesorius labai pažangus, todėl puikius rezultatus išgausite net ir šiek tiek padidinę ISO, kad kompensuotumėte šviesos trūkumą.“

EOS R50 fotoaparatas skirtas pradedantiesiems, bet gali fotografuoti 15 kadrų per sekundę sparta, todėl sumažėja trukmė tarp kadrų ir turite daugiau laiko akimirkai pagauti neaukodami vaizdo kokybės.

Bet Richard perspėja, kad nereikėtų tikėtis, jog viskas pavyks per trumpą laiką. Verčiau pasiruoškite praleisti ant kalno visą dieną.

„Kalnų orus sunku nuspėti ir jie gali greitai pasikeisti. Rekomenduočiau lipti ant kalno kuo anksčiau, – sako jis. – Tai padės atsidurti tinkamiausioje vietoje dar prieš susidarant tobulo apšvietimo sąlygoms.“

Slidininkas atlieka salto atgal leisdamasis nuo apsnigto kalno Kamčiatkoje. Fotografuota naudojant „Canon“. © Richard Walch.

Richard naudoja „fisheye“ (žuvies akis) objektyvą fotografuodamas, kaip laisvojo stiliaus slidininkas Sven Kueenle atlieka salto atgal ant uolėto kalno Kamčiatkoje, Rusijoje. Fotografuota naudojant „Canon EOS-1D X Mark III“ ir „EF 15mm f/2.8“. © Richard Walch.

2. Užmegzkite ryšį su savo objektu.

Fotografuojant bet kokią sporto šaką labai svarbu kalbėtis su savo objektu, nes tik bendras darbas padės sukurti išties įspūdingų nuotraukų.

„Rengiant fotosesiją su sportininku jūsų abiejų interesai sutampa, nes abu norite grįžti namo turėdami įspūdingą nuotrauką.“

Svarbiausia, pasak Richardo, suderinti jūsų fotografijos įgūdžius su sportininko meistriškumu. „Galiu pasakyti sportininkui, ar tai fotogeniška vieta, arba ko man reikia, kad ji būtų fotogeniška. Bet pirmiausia visada klausiu: „Kur jautiesi patogiai? Kur gali pademonstruoti savo įgūdžius geriausiai?“ Tada prasideda bendra kūryba.“

Saulėtekis Alpėse, fotografuota „Canon“ fotoaparatu. © Richard Walch

Saulėtekis Alpėse, fotografuota žemoje temperatūroje (ir su papildomomis baterijomis) naudojant „EOS-1D X Mark II“. © Richard Walch.

3. Apsaugokite nuo šalčio save ir fotoaparatą (ir pasiimkite papildomų baterijų).

„Šaltu oru reikia laikytis paprastos taisyklės: jei esate šaltyje, jame ir likite. „Iš šaltų kalnų perėjus į šiltas patalpas, fotoaparato objektyvas greitai aprasos, todėl svarbu iki dienos pabaigos laikyti įrangą lauke, – sako Richard. –

Taip pat nepamirškite, kad žemoje temperatūroje gali labai greitai išsekti baterija, todėl geriausia nešiotis dvi atsargines baterijas, kurių turėtų užtekti visai dienai.“

Žinoma, norėsite valgyti, todėl pasiimkite pakankamai užkandžių. Išvengus alkio ir šalčio, bus lengviau likti susikaupusiems, – tvirtina Richard.

„Sušalus rankoms, sunkiau valdyti įrangą, todėl būtinai turėkite šiltas pirštines. Taip pat užsidėkite patikimus UVP akinius nuo saulės, kad apsaugotumėte akis nuo saulės šviesos ir akinančio sniego. Be to, verta turėti tvirtą ir izoliuotą kuprinę, galinčią apsaugoti jūsų įrangą, jei nugriūtumėte.“

Kalbant apie fotoaparato apsaugą nuo šalčio, kai kurie „Canon“ EOS R sistemos fotoaparatai turi apsaugą nuo oro sąlygų, kuri gali padėti apsaugoti visas jungtis, varžtus ir angas nuo išorinio poveikio, įskaitant sniegą.

Slidininkas leidžiasi nuo kalno žerdamas sniegą. Fotografuota naudojant „Canon EOS-1D X Mark II“. © Richard Walch.

Veiksmo sustabdymas: Richardo nuotraukoje Sven Kueenle leidžiasi nuo šlaitų Montafone, Austrijoje. © Richard Walch.

4. Pasirinkite tinkamą fotografuoti vietą ir nebesikiškite.

Išsirinkti tinkamą vietą ant kalno ne mažiau svarbu nei rasti tinkamą apšvietimą. Bandymų ir klaidų metodas nepadarys žalos, bet yra tam tikrų vietų, iš kurių tikrai nereikėtų fotografuoti.

„Jei fotografuosite tiesiai į kalno viršų, jis atrodys plokščias. Visada fotografuokite iš objekto šono arba būdami truputį žemiau.“

Kad ir kokią vietą išsirinksite, stenkitės pernelyg nevadovauti veiksmui. Leiskite sportininkui – slidininkui, snieglentininkui, rogutininkui ar pan. – daryti savo darbą.

„Taip pat geriausia vengti pozavimo – visada geriau būti nešališku stebėtoju, o objektui – žiūrėti ta kryptimi, kuria jis ar ji leidžiasi slidėmis ar snieglente.“

Žinoma, kartais norėsite sukurti portretinį kadrą. Bet, Richardo nuomone, ir jis neturėtų būti atskirtas nuo veiksmo.

„Fotografuojant portretus, tai turi būti arba asmeninis portretas, kai esate arti ir kalbatės su asmeniu, arba nepastebimas fotografavimas, dokumentuojant tai, kas vyksta. Nebandykite jokio tarpinio varianto.“

Slidininkas leidžiasi nuo snieguoto kalno, fone ryškiai spindi saulė. Fotografuota naudojant „Canon“. © Richard Walch.

Richard fiksuoja profesionalę slidininkę Johanną Holzmann didžiausiame Austrijos ledynų slidinėjimo kurorte Štubajaus ledyne. Fotografuota naudojant „Canon“ EOS R5. © Richard Walch.

5. Fotografuokite prieš saulę ir išsvieskite šiek tiek sniego.

Paprastai vengiama fotografuoti prieš saulę. Bet Richardas sako, kad ši taisyklė sukurta tam, kad būtų laužoma.

„Pro debesis besiskverbianti saulė – tikra palaima kalnų fotografui. Nebijokite fotografuoti prieš saulę – taip galima gauti vienas geriausių žiemos sporto nuotraukų.“

Bet prieš nukreipdami objektyvą į saulę pasirūpinkite, kad vaizde būtų ne per daug šviesos.

„Geriausias būdas pereksponavimui išvengti tokiomis sąlygomis – rankiniu būdu nustatyti 1/2000 sek. išlaikymą, f/8 diafragmą ir 200 ISO. Jei fotografuojate automatiniu režimu, būtinai kompensuokite eksponavimą nuo +1 iki +3 padalų, antraip vaizdai bus per tamsūs.“

Jei pavyks rasti tinkamus nustatymus, rezultatas tikrai jums patiks.

„Saulė suteiks foninį apšvietimą sniegui, kuris judant slidininkui arba snieglentininkui trykšta į šalis. Dar geriau, jei saulė atsidurs už asmens. Dabartiniai objektyvai yra išties galingi.“

Richard sako, kad galima įtraukti saulę į kadrą ir kitais būdais. „Jei po ranka turite sniego, pamėginkite išmesti saują sniego į orą ir fotografuoti tiesiai į saulę – sukursite nuostabų efektą.“

Richard Walch stovi laikydamas „Canon“ fotoaparatą su „RF 24-240mm F4-6.3 IS USM“ objektyvu ir žiūri į sniegu padengtą pakrantę.

Richard keliavo į Arktį su kukliu „Canon“ EOS RP ir kompaktišku „RF 24-240mm F4-6 3 IS USM“ objektyvu. Pasak jo, dėl mažo svorio, 10x artinimo diapazono ir optinio vaizdo stabilizavimo šis objektyvas puikiai tinka fotografuoti visur, kur vykdami nenorite apsikrauti daiktais, bet turite būti pasiruošę bet kokiai situacijai, pavyzdžiui, kalnuose.

„Canon“ EOS R7 režimo pasirinkimo ratuko, nustatyto į rankinį (M) režimą, vaizdas stambiu planu.

Fotografuojant akinančioje sniegu padengtų šlaitų šviesoje Richard rekomenduoja perjungti fotoaparatą į rankinį (M) režimą, kuriuo galima valdyti visus jo nustatymus.

6. Pasirinkite snieguotam fonui ir greitai judantiems objektams tinkamus nustatymus.

Fotografuojant snieguotoje aplinkoje neatsiejama vaizdų dalis yra skaisčiai baltos viršukalnės. Bet visiškai baltas sniegas taip pat labai atspindi šviesą.

„Todėl reikia paminėti keletą techninių aspektų. Kameros jutiklis sukalibruotas pilkai spalvai. Jis pritaikytas pilkos spalvos atspindžiui. Taigi, jei scenoje vyrauja balta spalva, reikia į tai atsižvelgti.“

Laimei, yra būdų, kaip prisitaikyti prie sniego.

„Kad sniegas neatrodytų pilkas vaizduose, kuriuose daug baltos spalvos, pradedu nuo konkretaus nustatymų derinio.“ Richard rekomenduoja perjungti fotoaparatą į M (rankinį) režimą ir nustatyti 1/2000 sek. išlaikymą, f/8 diafragmą bei 200 ISO.

Jei norite dar didesnio įspūdžio, Richard sako, jog spalvinga striukė ypač puikiai atrodo sniegu padengtame fone.

Reikia ne tik nustatyti fotoaparatą sniego baltumo aplinkai, bet ir paruošti jį greitam judėjimui nuo kalno užfiksuoti.

„Svarbu nukreipti automatinį fokusavimą, o tai reiškia, kad turite pradėti fotografuoti iškart, kai tik pastebite objektą. Automatinio fokusavimo funkcija mokosi iš kiekvieno kadro – ji supranta, kuria kryptimi juda objektas ir kokiu greičiu tai daro, todėl nuspės, kur reikia fiksuoti kitą vaizdą.“

Sniego apsuptas slidininkas šliuožia nuo kalno. Fotografuota naudojant „Canon“, © Richard Walch.

Čia Richard užfiksuoja, kaip „Legs of Steel“ narys Bene Meier laisvuoju stiliumi leidžiasi nuo kalno Heinse, Aliaskoje, JAV. Fotografuota naudojant „Canon EOS-1D C“. © Richard Walch.

7. Pasiimkite užduočiai tinkamą fotoaparatą.

Richard sako, kad nuo to laiko, kai jis pradėjo fotografuoti snieglenčių sportą geriausiems sporto žurnalams, fotoaparatai gerokai pasikeitė.

„Prisimenu, kaip fotografavau Fleko ledyną ir po pirmosios savaitės nuvažiavau į laboratoriją Vankuveryje bei atidaviau ryškinti 20 juostelės ritinių. Po trijų valandų juos atsiėmiau ir pradėjau verkti. Nes kiekvienas kadras buvo nepakankamai eksponuotas, – pasakoja Richard. – Jei nukrypsti pusę padalos dirbdamas su fotojuosta, kadro nebėra.“

Šiandien skaitmeninis redagavimas leidžia visiškai išvengti tokių juostelės apdorojimo problemų. Bet vis tiek reikia kruopščiai pasirinkti tinkamą fotoaparatą ir reikmenis.

Richardo teigimu, „kalnams reikalingas galingas ir kompaktiškas fotoaparatas. Taip pat reikės vaizdo ieškiklio, nes dažnai kalnuose šviesa yra per ryški, kad būtų galima sukomponuoti vaizdą ekrane. Jei norite fotografuoti intensyvaus veiksmo sporto šakas, reikės fotoaparato su dideliu kadrų dažniu – daugiau nei 5 kadrų per sekundę.“

„Canon“ EOS R7 ir „Canon“ EOS R8 yra puikūs palydovai kalnuose. Jiems abiem būdinga didelė nepertraukiamo fotografavimo sparta ir naudojama „Dual Pixel CMOS AF II“, todėl fokusuojama greitai ir tiksliai. EOS R7 modelio APS-C jutiklis ir EOS R8 modelio viso kadro jutiklis fiksuoja vaizdus su ryškiomis detalėmis.

„Tiesiog darykite tai, – sako Richard. – Reikia pradėti eksperimentuoti ir rasti savo stilių. Tad nesibaiminkite. Pradėkite fotografuoti.“

John Marshall

Susiję produktai

  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R50

    Kurkite geriausią ir žiūrimiausią turinį su šiuo EOS R neveidrodiniu fotoaparatu – nuo ryškių nuotraukų iki 4K filmų ir tiesioginių transliacijų. Viskas viename specialiai tam skirtame įrenginyje.
  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R6 Mark II

    Fotografuojant ar filmuojant veiksmą ar portretus, „EOS R6 Mark II“ pasižymi puikiomis eksploatacinėmis savybėmis ir puikia vaizdo kokybe bei leidžia atsiskleisti jūsų kūrybiškumui
  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R7

    Pažinkite laukinę gamtą naudodami fotoaparatą, po kurio ateičiai skirtu APS-C korpusu slypi įspūdingas greitis ir vaizdo kokybė.
  • Beveidrodiniai fotoaparatai

    EOS R8

    Pereikite prie viso kadro nuotraukų bei vaizdo įrašų ir įgyvendinkite savo kūrybines ambicijas.
  • „CANON“ OBJEKTYVAI

    RF 28mm F2.8 STM

    Plonas, lengvas plokščiasis objektyvas kelionėms ir gatvių fotografijai, pasižymintis universaliu 28 mm židinio nuotoliu ir greita f/2,8 maksimalia diafragma.
  • RF objektyvai

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Mažas, lengvas, ypač plataus kampo artinantis objektyvas su universaliu 10–18 mm židinio nuotoliu, puikiai tinkantis kelionių, vaizdo tinklaraščių kūrimo ir kraštovaizdžio fotografijai.
  • Itin plataus kampo artinantis objektyvas

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompaktiškas ir lengvas RF serijos 15-30 mm kintamo židinio nuotolio objektyvas, puikiai tinkantis kelionėse fotografuojant miesto panoramas, kraštovaizdžius, architektūrą ir kuriant tinklaraščius keliaujant.
  • RF objektyvai

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Mažas ir nuostabiai lengvas RF serijos 24–50 mm priartinantis objektyvas, kurį galite kasdien naudoti kelionėms, kraštovaizdžiams ir kt. fiksuoti.
  • RF objektyvai

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Universalus 10 k. priartinimas EOS R sistemai – didelis lankstumas su vienu patogiu nešiotis objektyvu.
  • Susiję straipsniai