FOTOGRAFIJOS PAGRINDAI

Fokusavimo sluoksniavimo vadovas pradedantiesiems

Naudodamiesi makrofotografijos žinovo Matto Doogue'o patarimais atraskite EOS R sistemos fotoaparatų funkcijas, su kuriomis fokusavimo sluoksniavimas bus paprastas.
Galutinai apdorota sudėtinė povo plunksnos stambiu planu nuotrauka iš 100 kadrų; fotografavo Matt Doogue, naudodamas fotoaparate „Canon EOS R10“ integruotą fokusuotės skirtingų parametrų serijos gylio komponavimo funkciją.

Fokusavimo sluoksniavimas – tai fotografavimo metodas, kai padarote daug kadrų po truputį keisdami fokusavimo atstumą („skirtingų parametrų serija“), o tada sujungiate juos („sudedate sluoksniais“) į vieną vaizdą, kad būtų sufokusuota didesnė objekto arba scenos dalis. Galite sujungti vaizdus naudodamiesi redagavimo programine įranga arba „Canon“ fotoaparatuose integruotais fokusavimo sluoksniavimo įrankiais.

Fotografuodami objektą iš labai arti paprastai naudojate plačią diafragmą (mažą f skaičių), kad įleistumėte kuo daugiau šviesos. Bet dėl to labai sumažėja lauko gylis ir didelė objekto arba scenos dalis lieka nesufokusuota. Fokusavimo sluoksniavimas gali atskleisti paslėptą grožį ir ryškias detales makrofotografijoje, bet jis puikiai tinka ir kraštovaizdžiams, jei norite, kad vaizdas būtų ryškus visame gylyje.

Makrofotografijos profesionalas Matt Doogue jau daugiau nei dešimtmetį fotografuoja gamtą įvairiems leidiniams ir tapo rankinio fokusavimo sluoksniavimo ekspertu. Bet novatoriškos funkcijos „Canon“ EOS R sistemos beveidrodiniuose fotoaparatuose gali padėti pasiekti tokių pačių rezultatų be jokio redagavimo. Naudojant „Canon“ fotoaparatuose EOS R7 ir EOS R10 integruotas fokusuotės skirtingų parametrų serijos ir sluoksniavimo funkcijas galima sukurti kerinčias stambaus plano nuotraukas minimaliomis pastangomis.

Fokusavimo sluoksniavimui svarbu pasirinkti geriausią makrofotografijos rinkinį pradedantiesiems, bet taip pat reikės išmokti naudoti jį praktiškai. Šiame vadove sužinokite, kaip Matt naudoja fokusavimo sluoksniavimą įspūdingoms gamtos nuotraukoms kurti – tiek rankiniu būdu, tiek naudodamas fotoaparato funkcijas. Gavę keletą makrofotogtrafijos patarimų ir įsigiję naujausią „Canon“ EOS R sistemos įrangą, greitai išmoksite kurti įspūdingas ir itin ryškias nuotraukas.

Fokusavimo diapazonas

Ekrano nuotrauka, vaizduojanti fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu „Canon“ fotoaparate su įjungta fokusuotės skirtingų parametrų serijos parinktimi.

Fotoaparato meniu įjunkite fokusavimo skirtingų parametrų seriją ir nustatykite, kiek vaizdų reikia užfiksuoti. Galima padidinti fokusavimo pokyčio vertę, jei objektas yra toliau nuo fotoaparato arba jei naudojate mažesnę diafragmą. Jei fotografuojate makroobjektą ir naudojate platesnę diafragmą, rinkitės mažesnį fokusavimo pokytį.

Fotografas Matt Doogue pasilenkia už trikojo fotografuodamas tiltą su fokusuotės skirtingų parametrų serijos funkcija fotoaparate „Canon EOS R7“.

„Norint nepriekaištingai sulygiuotos vaizdų serijos, labai svarbu naudoti stabilų trikojį, kad fotoaparatas nejudėtų tarp skirtingų kadrų“, – pataria Matt. Jo nuomone, kraštovaizdžio scenoms reikia mažiau vaizdų nei mažyčiams makrofotografijos objektams.

Kad ir kokiu metodu kursite sudėtinius vaizdus, pirmuoju šio proceso etapu reikia padaryti nuotraukų seriją taikant skirtingas fokusavimo nuostatas, kad būtų užfiksuotas visas fotografuojamo objekto lauko gylis. Tai vadinama fokusuotės skirtingų parametrų serija, ir beveik kiekviename „Canon“ EOS R sistemos fotoaparate yra šį procesą automatizuojanti funkcija, kuri padaro kadrų seriją pamažu keisdama fokusavimo atstumą, ir vėliau galite šiuos kadrus sujungti.

„Skirtingų parametrų serijos funkcija pradeda nuo artimiausio fokusavimo taško jūsų objekte, – aiškina Matt. – Tada objektyvo židinio nuotolis automatiškai keičiamas sukuriant po kadrą su kiekvienu meniu pasirinktu pokyčiu veiksmingai tolinant sceną.“

Tilto vaizdas, kuriame sufokusuota tik pirmoji dalis; fotografavo Matt Doogue, naudodamas „Canon EOS R7“ fokusuotės skirtingų parametrų serijos funkciją.

Kadras iš Matto fokusuotės skirtingų parametrų serijos, kuriame sufokusuotas tik priekiniame plane esantis inkaras. Kad diafragmos reikšmė liktų pastovi kiekviename serijos kadre, naudokite pirmenybės diafragmai (Av) arba rankinio eksponavimo režimą. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R7“ su objektyvu „Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM“; nuostatos: 1/400 sek., f/5.6 ir ISO 100. Matt Doogue

Sudėtinė nuotrauka, sudaryta iš skirtingą fokusavimą nustačius fotografuotų vaizdų serijos; nuotraukoje sufokusuota visa scena; fotografavo Matt Doogue, naudodamas „Canon EOS R7“.

Sudėtinė nuotrauka, sudaryta iš Matto fotografuotų vaizdų serijos nustačius skirtingą fokusavimą; nuotraukoje sufokusuota visa scena. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R7“ su objektyvu „Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM“; nuostatos: 1/400 sek., f/5.6 ir ISO 100. Matt Doogue

Objektyve reikės nustatyti automatinio fokusavimo (AF) režimą, o jei objektyve nėra AF/MF jungiklio, nustatykite AF režimą fotoaparato meniu. Jei naudojate plačiakampį objektyvą, galite apkirpti iki galutinio vaizdo ir pasirūpinti, kad visas objektas liktų kadre.

Matto nuomone, fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu labai lengva nustatyti ir naudoti. „Padarę kelias sudėtines nuotraukas, suprasite, kokią funkciją atlieka kiekviena parinktis“, – sako jis.

Kai būsite pasiruošę, tiesiog paspauskite užrakto mygtuką ir pradėkite fotografuoti. Viršutiniame skystųjų kristalų ekrano kampe rodomas likusių nuotraukų skaičius.

Fokusavimo sluoksniavimas aparate

Ekrano nuotrauka, vaizduojanti fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu „Canon“ fotoaparate su įjungta fokusuotės skirtingų parametrų serijos parinktimi.

Tokių fotoaparatų kaip „Canon“ EOS R7 ir EOS R10 fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu yra gylio komponavimo funkcija, leidžianti sujungti užfiksuotus vaizdus į vieną JPEG išsaugant ir atskirus pradinius kadrus.

Ekrano nuotrauka, vaizduojanti fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu „Canon“ fotoaparate su įjungta gylio komponavimo parinktimi.

Įjungę gylio komponavimą, galite naudoti gylio apkirpimo funkciją, kad vaizdas būtų automatiškai apkarpytas.

„Canon“ EOS R7 ir EOS R10 supaprastina šį procesą, nes vaizdų seka automatiškai sudedama fotoaparate, todėl nebereikia apdorojimo darbų kompiuteryje. „Galimybė kurti sudėtinį vaizdą fotoaparate visiškai pakeitė visą procesą, – pasakoja Matt. – Atskiri vaizdai išsaugomi šalia komponuoto gylio vaizdo, todėl rezultatas pateikiamas iš karto. O kadangi fotoaparatas išlaiko ir pavienius sujungto vaizdo kadrus, taip pat galite juos apdoroti patys arba naudoti juos atskirai.“

Sluoksniavimas EOS R7 fotoaparatuose veikia su kiekvienu ekspozicijos režimu. „Siūlau naudoti rankinį (M) režimą, nes juo galima visapusiškai valdyti fotoaparatą, o kartu ir galutinę nuotraukos išvaizdą, – sako Matt. – Reikės naudoti trumpesnį išlaikymą, kad išvengtumėte fotoaparato drebėjimo, jei fotografuojate laikydami jį rankose; tai galima pasiekti nustačius didesnę ISO vertę ir platesnę diafragmą.“

Verta padaryti bandomąjį kadrą ir įsitikinti, kad nuostatos jus tenkina, taip pat svarbu užtikrinti fotoaparato stabilumą. „Jei renkuosi sluoksniavimą fotoaparate, beveik visada naudoju trikojį, kad mano judesiai kuo mažiau paveiktų kadrus“, – aiškina Matt. Bet toks variantas nėra idealus fotografuojant gyvus objektus. „Tokiuose scenarijuose trumpesnis išlaikymas ir didesnė ISO vertė padeda kompensuoti netyčinius fotografo judesius“, – prideda jis. EOS R7 modelyje integruota vaizdo stabilizavimo funkcija suteikia Mattui daugiau laisvės, kai jis fotografuoja laikydamas fotoaparatą rankose.

Žiedo kuokelio nuotrauka stambiu planu, sudaryta iš 100 kadrų, sujungtų naudojant fotoaparate „Canon EOS R10“ integruotą fokusuotės skirtingų parametrų serijos gylio komponavimo funkciją. Fotografavo Matt Doogue.

Matt užfiksavo šį žiedo kuokelį naudodamas fotoaparate „Canon EOS R10“ integruotą sluoksniavimo funkciją. Jis rekomenduoja makrofotografijai užfiksuoti daugiau vaizdų nei kraštovaizdžiams – šį vaizdą sudaro iki 100 kadrų. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“; nuostatos: 1/80 sek., f/4 ir ISO 200. Matt Doogue

Galutinai apdorota sudėtinė mažytės druskos kruopelės nuotrauka iš 150 kadrų; fotografavo Matt Doogue fotoaparatu „Canon EOS R7“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“.

Šį sudėtinį druskos kruopelės vaizdą sudaro iki 150 kadrų, kurie buvo apdoroti fotoaparate EOS R7. „Tai sutaupo labai daug laiko, nes nereikia sujungti vaizdo baigiamojo apdorojimo programinėje įrangoje, – sako Matt. – Neįsivaizduoju, kiek truktų 150 vaizdų apdorojimas kompiuteryje.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R7“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“, nuostatos: 1/30 sek., f/7.1 ir ISO 320. Matt Doogue

Kadrų, kuriuos reikia padaryti, skaičius priklauso nuo objekto, bet naudojant sluoksniavimo fotoaparate funkciją Mattui pavyko sujungti šimtus tokių mažų objektų kaip druskos kruopelė kadrų. „Jei kuriate sudėtinę kraštovaizdžio nuotrauką, suprantama, kad naudosite siauresnę diafragmą arba platesnį lauko gylį, kad nereikėtų tiek daug kadrų – ypač jei vienu metu fiksuojate didesnes fokusavimo sritis“, – aiškina jis. Dar jis priduria, kad makrofotografijoje per siauro lauko gylio naudojimas sluoksniuojant gali lemti difrakciją – optinį efektą, kuris sumažina vaizdų kokybę ir šviesumą.

Jei neturite fotoaparato su integruota sluoksniavimo funkcija, galite sujungti vaizdus naudodami programinę įrangą, pavyzdžiui, „Canon“ nemokamai siūlomą „Digital Photo Professional“ (DPP), kurioje yra specialus gylio komponavimo įrankis. „DPP sulygiuos ir sujungs ryškiausias kiekvieno vaizdo dalis sukurdama galutinį vaizdą su padidintu lauko gyliu“, – pasakoja Matt.

„Digital Photo Professional“

Fokusavimo sluoksniavimas programoje DPP

EOS R sistemos fotoaparatų savininkai gali nemokamai atsisiųsti „Canon“ programą DPP. Čia sužinosite, kaip ja naudojantis sukurti komponuoto gylio vaizdą.

Rankinis fokusavimo sluoksniavimas

Matt naudoja laiką taupančias „Canon“ EOS R7 ir EOS R10 technologijas, bet mano, kad rankinis fokusavimo sluoksniavimas vis dar gali būti naudingas. „Tradicinis fokusavimo sluoksniavimo metodas yra sudėtingiausias, bet palieka daugiau vietos kūrybingumui, be to, juo gali naudotis visi, – teigia jis. – Taip pat turite daugiau laisvės rinkdamiesi apšvietimą, nes ne visos fotoaparate integruotos funkcijos veikia su blykste.“

Jei jūsų „Canon“ fotoaparate nėra fokusavimo skirtingų parametrų serijos arba sluoksniavimo fotoaparate funkcijos, galite lengvai išbandyti rankinį fokusavimo sluoksniavimą. „Principai yra tokie patys, išskyrus tai, kad naudotojas turi padaryti kiekvieną kadrą, o tada apdoroti juos sukurdamas sudėtinį iš sluoksnių sudarytą vaizdą“, – aiškina Matt. Svarbu pasirinkti rankinį eksponavimą ir fokusavimą. „Išjunkite automatinį fokusavimą (AF) ir rankiniu būdu fokusuokite artimiausią objekto tašką, – sako jis. – Naudodami fotoaparato režimą „Live View“ priartinkite objektą ir, jei įmanoma, užtikrinkite tikslų fokusavimą.“

Apšvietimo variantai

Uolos nuotrauka stambiu planu, vaizduojanti įvairias gyvybės formas, pavyzdžiui, grybus ir samanas; fotografavo Matt Doogue fotoaparatu „Canon EOS R10“.

Norėdamas pademonstruoti EOS R10 fotografavimo prietemoje ir sluoksniavimo fotoaparate galimybes Matt nusprendė nufotografuoti uolą. „Ant uolų dažnai rasite daug gyvybės formų, įskaitant grybus, samanas ir kerpes“, – sako jis. Šis vaizdas yra tik vienas proceso kadras. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“; nuostatos: 1/100 sek., f/5 ir ISO 500. Matt Doogue

Galutinai apdorota iš kelių vaizdų sudaryta nuotrauka, vaizduojanti uolą su grybais ir samanomis; fotografuota Matto Doogue'o su „Canon EOS R10“ ir apdorota fotoaparate.

Šiai ryškiai makronuotraukai Matt naudojo natūralų apšvietimą. „Tai EOS R10 vidinių funkcijų atlikto sluoksniavimo rezultatas“, – sako jis. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R10“ su objektyvu „Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM“; nuostatos: 1/100 sek., f/5 ir ISO 500. Matt Doogue

Apšvietimas svarbus pasirinkus bet kurį fokusavimo sluoksniavimo metodą. Jei apšvietimas per mažas, išlaikymas gali būti per ilgas judesiui užfiksuoti, o jei jo per daug, rezultatas gali būti per ryškus. Matto nuomone, „natūralus apšvietimas puikiai tinka objekto atspindžiams ir spalvoms išsaugoti, o dirbtinės šviesos šaltiniai kartais juos nuslopina“.

Matt naudoja papildomą išorinį apšvietimą, jei nepakanka dienos šviesos. „Pastovios šviesos šaltiniai (šviesos diodai) yra nebrangūs, lengvi ir galima bet kaip statyti juos aplink objektą, todėl galėsite fotografuoti dinamiškesniu kampu“, – sako jis.

Matt retai keičia sluoksniavimo nuostatas, bet reguliuoja diafragmą priklausomai nuo objekto dydžio, reikiamų sluoksnių skaičiaus ir didinimo. „Kai naudoju blykstę, nustatau maždaug 320 ISO ir maždaug 1/160 sek. išlaikymą“, – pažymi jis.

„Canon“ fokusuotės skirtingų parametrų serijos meniu padeda lengviau užfiksuoti daug kadrų, o novatoriška gylio komponavimo fotoaparate funkcija „Canon“ EOS R10 ir EOS R7 modeliuose supaprastina procesą ir taupo laiką, nes nebereikia vėlesnio apdorojimo ir galite sutelkti dėmesį į labiau kūrybinius aspektus, pavyzdžiui, kompoziciją ir ekspoziciją. Rankinis fokusavimas puikiai tiks, jei norite kontroliuoti beveik viską.

Matto nuomone, kad ir kokį metodą pasirinksite, fokusavimo sluoksniavimas pavers kasdienius dalykus didingais. „Fokusavimo sluoksniavimas suteikia paprastiems dalykams nepaprastumo“, – sako jis. Nuo makrofotografijos iki kraštovaizdžių – paprasti naudoti „Canon“ fokusavimo sluoksniavimo įrankiai padės kurti įspūdingus vaizdus, kurie bus ryškūs visame gylyje.


Autoriai: Lauren Scott ir Andrea Ball

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai