MAKROFOTOGRAFIJA

Pasinerkite į detales: 4 būdai kurti makrofotografiją namuose

Jūsų namuose yra daug lengvai prieinamų galimybių kūrybiniams kadrams stambiu planu. Pasisemkite įkvėpimo iš savo svetainės, virtuvės ar palangių.
Nespalvota nuotrauka, kurioje vaizduojama sau ant peties miegantį kūdikį bučiuojanti moteris.

Fotografija stambiu planu – puikus būdas kūrybiškai panaudoti tai, ką turite namuose. Ar tai būtų raukšlelės naujagimio delnuose, įmantrios naminių augalų lapų ir vainiklapių detalės ar muilo burbulai virtuvės kriauklėje – gali būti smagu atrasti nepastebėtas detales šalia jūsų ir tai gali tapti įkvėpimu beribėmis fotografijos galimybėmis.

Stambaus plano arba makrofotografija yra be galo smagi – įdomiausių objektų galima rasti kiekviename jūsų namų kampelyje. Nesvarbu, kokį fotoaparatą turite namuose, galite priartėti ir patyrinėti įdomiausias detales. Gražių vaizdų galite gauti standartiniu artinančiu (arba rinkinio) objektyvu ar net kompaktiniu fotoaparatu. Čia šeši fotografai dalijasi keliais mažais, bet įdomiais dalykais, kuriuos jie nufotografavo namuose, ir atskleidžia, kas paskatino juos pažvelgti įdėmiau.

1. Priartinkite tai, kas jums artimiausia ir brangiausia

Ant nugaros gulinčio kūdikio galvos nuotrauka stambiu planu.

Čia fotografė Kate Gray paguldė naujagimį ant lovos šalia lango, kad pasinaudotų natūraliu šviesos šaltiniu. „Tai geras pagrindas fotografuojant iš aukštai ir žemai, be to, kūdikis guli gražiai ir patogiai“, aiškino ji. Fotografuota su fotoaparatu „Canon EOS 5D Mark III“ (dabar jį pakeitė „Canon EOS 5D Mark IV“) ir objektyvu EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, nustatymai: 1/320 sek., f/2.8 ir ISO 500. © „Kate Gray Photography“

„Stambiu planu fotografuoti kitas šeimas mane įkvėpė mano pačios vaikų nuotraukos, kai jie dar buvo kūdikiai“, sakė šeimos fotografė Kate Gray. „Žinau, kad be šių nuotraukų neprisiminčiau tų tobulų duobučių savo dukters putliuose pirštukuose arba kaip susimesdavo raukšlelės aplink mano sūnaus akis, kai jis nusišypsodavo savo pirmąja bedante šypsena.“

Nors stambaus plano nuotraukoms geriausia naudoti specialų makroobjektyvą, puikių rezultatų galima pasiekti ir su standartiniu artinančiu objektyvu ar net fiksuoto židinio nuotolio objektyvu. Pavyzdžiui, rinkinio objektyvas „Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM“ gali sufokusuoti net 25 cm atstumu, todėl juo galima puikiai užfiksuoti smulkiausias detales.

Dauguma specialių makroobjektyvų turi teleobjektyvo židinio nuotolį, kuris puikiai tinka kiekvienam elementui išskirti, tad jeigu naudojate artinantį objektyvą, tiesiog nepamirškite priartinti vaizdo. Tada nustatykite f/5.6 arba greitesnę diafragmą ir naudokite vaizdo stabilizatorių, kad apsisaugotumėte nuo fotoaparato drebėjimo. Galiausiai nustatykite kadrą ir priartėkite kuo arčiau prie objekto. Priartėję arčiau už objektyvo minimalų fokusavimo atstumą prarasite sufokusavimą, todėl gali tekti švelniai pajudėti pirmyn ir atgal, kol rasite tinkamą vietą.

2. Sudėtingų gamtos detalių įamžinimas

Detali labai padidintos snaigės ant juodos išsiliejusios medžiagos nuotrauka.

„Fotografuodamas su f/8 pirmenybę teikiau diafragmai, nes man reikėjo, kad ji būtų siaura ir galėčiau sufokusuoti daugiau snaigės“, sakė fotografas Jamie Spensley. „Tada subalansavau nustatymus, kad natūralioje šviesoje vaizdas būtų beveik juodas, nustatydamas 200 ISO ir 1/100 sek. išlaikymą. Padariau kelis bandomuosius kadrus su skirtinga blykstės galia, kad pamatyčiau, kas geriausiai tinka vaizdo ekspozicijai.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 80D“ ir objektyvu „Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM“. © Jamie Spensley

Vandens lašo ant rėžiuko nuotrauka iš arti.

„Visada pastebėdavau smulkius dalykus, todėl natūraliai pamėgau makrofatografiją“, sakė fotografė Agi Wojcik. „2020 m. pavasarį pradėjau augintis prieskonines žoleles ir daržoves ir pastebėjau, kaip gražiai atrodo žali lapai, kai jas palaistau. Norėjau įamžinti saulės atspindį vandens laše, nes žinojau, kad jis neilgai išliks ant lapo.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS RP“ ir objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“, nustatymai: 1/250 sek., f/8 ir ISO 800. © Agi Wojcik

Makrofotografija gali atskleisti neregimus gamtos lobius – nuo labirintą primenančių raštų lapo nugarėlėje iki unikalaus tobulos formos snaigės sudėtingumo. Be to, fotografuojant iš arčiau galima gamtos grožį įamžinti bet kur, netgi ant savo palangės šaltą ir lietingą dieną.

Juodas švarkas buvo vienintelis fonas, kurio Jamie‘iui Spensley‘ui reikėjo, kad atskleistų užburiančias baltos snaigės detales. Tą išskirtinį, švelnų apšvietimą jis pasiekė naudodamas makrosklaidytuvą. „Tai yra baltos medžiagos kūgis, kuriuo apgaubiamas mano objektyvo priekis. Tada dar yra prie blykstės pritvirtintas šviesą atspindinčios medžiagos vamzdis, padedantis šviesai pasiekti kūgį. Galutinis rezultatas – nepaprastai švelni šviesa, tobulai tinkanti makrofotografijai.“

Papildomam kūrybiškam šviesos panaudojimui fotografuojant iš arti objektyvai EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM ir EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM turi integruotą blykstę „Macro Lite“, kurią naudodami fotografai gali priartėti nesudarydami šešėlio.

Fotografė Agi Wojcik savo bute rėžiuką fotografavo naudodama stambaus plano režimą. „Todėl man nereikėjo rūpintis nustatymais ir galėjau susitelkti į tinkamą sufokusavimą. Taip pat naudojau taškinį AF ir labai patogią „Live View“ režimo padidinimo parinktį. Kai pamačiau, kokia puiki gavosi nuotrauka, pajutau įkvėpimą čiupti fotoaparatą ir patyrinėti kitus namuose esančius daiktus.“

3. Atraskite ypatingas paprastų daiktų savybes

Liniją ant popieriaus brėžiančio pieštuko makrofotografija.

„Nustačiau palyginti mažą ISO, nes buvo pakankamai šviesos“, sakė fotografas Lucas Piltz. „Diafragma buvo f/7.1, todėl buvo didelės ryškios sritys, o išlaikymas buvo 1/100 sek.“ Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS 250D“, nustatymai: 1/100 sek., f/7.1 ir ISO 800. © Lucas Piltz

Daugumai menininkų viskas prasideda nuo kuklaus pieštuko, ir fotografuodamas jį stambiu planu fotografas Lucas Plitz atrado būdą priimti savo menišką prigimtį ir ja pasidžiaugti.

Lucas nusprendė padaryti vaizdų seką, kad sukurtų didesnį lauko gylį, nei būtų įmanoma įprastai. „Naudojau trikojį, kad išvengčiau drebėjimo“ – teigė jis, „ir sufokusavau rankiniu būdu, nes taip galiu labiau kontroliuoti procesą ir daugiau išmokti. Pradėjau nuo priekinės fokusavimo srities ir sluoksniavau kadrus iki pat galo.“ Nustatęs vaizdą kadre, Lucas nufotografavo 40 pieštuko versijų su skirtingu židinio nuotoliu, o tada jas sujungė.

Šis metodas vadinamas fokusavimo sluoksniavimu, jį galite pasiekti sujungdami skirtingų fokusavimo taškų vaizdus programinėje įrangoje „Canon Digital Photo Professional“.

4. Atraskite abstraktų požiūrį į kasdienius dalykus

Makrofotografija, kurioje matomi apskriti violetine spalva nudažyto aliejaus lašeliai vandenyje.

Andrea Hunt naudoja paprastus ingredientus, pvz., aliejų ir vandenį, kad sukurtų įspūdingą vaizdą savo abstrakčiose fotografijose. Keičiant aliejaus kiekį ir po vandens padėklu dedant skirtingus spalvingus daiktus, galima išgauti begalę unikalių raštų ir motyvų. Nufotografuota su „Canon EOS 7D Mark II“ ir objektyvu „Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM“, nustatymai: 1/100 sek., f/10 ir ISO 1250. © Andrea Hunt

Geltonai nuspalvintų plovimo skysčio burbuliukų nuotrauka stambiu planu.

Tibo Tuypens pasinaudoja geometrijos galia, kad sužadintų žiūrovo vaizduotę. „Naudojau savo „Canon EOS 7D Mark II“ su objektyvu „EF-S 60mm f/2.8 Macro USM“ ir viena „Speedlite“ blykste“, sakė jis. „Galiu saugiai palikti ISO 100 ir 1/400 sek. išlaikymą su f/2.8 diafragma, kad fonas būtų gražus ir sulietas“ © Tibo Tuypens

„Intensyviai dirbu pirmosios pagalbos sveikatos priežiūros srityje, todėl naudoju fotografiją kaip dėmesingo įsisąmoninimo būdą, kad laisvalaikiu atsipalaiduočiau ir jausčiausi laiminga“, aiškina makrofotografė Andrea Hunt. „Makrofotografija atskleidžia detales, kurios yra retai matomos, ir atveria plačias kūrybines galimybes neišeinant iš savo namų ar sodo.“

Jei norite atkurti Andrea‘os siurrealistinius kadrus, jums reikės vandeniu užpildyto stiklinio kepimo indo, kurio kampai būtų pakelti nuo grindų. Tada įpilkite aliejaus – po truputį, kad galėtumėte eksperimentuoti su skirtingais jo kiekiais. Norėdama nuspalvinti aliejų ryškiomis spalvomis, Andrea padeda po indu išmanųjį telefoną arba planšetinį kompiuterį su spalvingu ekranu, bet galite naudoti ir spalvotą kartoną ar tapetą.

Fotografuojant aliejų, lengviausia sufokusuoti rankomis ir fotografuoti pirmenybės diafragmai (Av) režimu. „Fotografuodama nustačius f/10, pasiekiu pakankamą lauko gylį, kad jis apimtų aliejaus sluoksnį, bet nepasiektų stiklo indo dugno“, sako Andrea.

Tą patį metodą galite naudoti savo buities darbams paįvairinti. Fotografas Tibo Tuypens atrado, kad indų plovimo skysčiu gali sukurti gražias geometrines formas, tereikia pridėti kelis lašus į negilų vandens sluoksnį kepimo inde.

Fonui Tibo mėgsta naudoti spalvoto popieriaus lapus. „Tada naudoju blykstę, kad atspindėčiau spalvas vandenyje“, sakė jis. „Tai puikiai veikia derinant spalvas ir kuriant perėjimus.“

Jei norite padaryti burbuliukų, tiesiog paimkite šiaudelį ir papūskite į vandenį – o tada fotografuokite! „Kad ir kas atsidurtų prieš jūsų objektyvą, tai visada yra formų, tekstūrų ir išsklaidytos šviesos žaismo erdvė“, sakė Tibo.

Autorius: Phil Hall

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai