APŠVIETIMO METODAI

8 patarimai, kaip geriausiai išnaudoti turimą šviesą

Šviesa yra svarbiausias kiekvienos daromos nuotraukos elementas. Sužinokite, kaip rasti geriausią apšvietimą, nesvarbu, natūralų ar dirbtinį, – ir kaip jį užfiksuoti.
Fotoaparatas „Canon EOS R6“ nufotografuoja vaiko, rankoje laikančio balionus, vaizdą fone leidžiantis saulei.

Kai apšvietimo sąlygos dera su priešais jus esančia aplinka ar objektu, rezultatai gali būti įspūdingi. Mokymasis atpažinti geriausią turimą šviesos šaltinį, nesvarbu, tai būtų natūrali šviesa ar dirbtinė, gali duoti daug naudos. Geriausia yra tai, kad jums nereikia brangaus apšvietimo rinkinio, jog galėtumėte išnaudoti visas galimybes. Viskas, ko jums reikia, tai suprasti, kas yra gera šviesa. Kai pradėsite ieškoti, pamatysite, kad ji yra visur.

Štai aštuoni patarimai, kaip išmokti fotografuoti esant tam tikrai šviesai.

1. Paros laiko išnaudojimas

Vidurdienį laivas plaukia Duero upe Porte, Portugalijoje. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“.

Giedros dienos vidurdienį saulė šviečia iš viršaus į apačią, todėl susidaro šaltos spalvos ir sukuria atšiaurius šešėlius virš Porte tekančios upės kranto. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“; nuostatos: 44 mm, 1/125 sek., f/10 ir ISO100.

Saulė leidžiasi virš Duero upės Porte, Portugalijoje. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“.

Prieš temstant žemas saulės šviesos kampas yra šiltesnis, švelnesnis ir atmosferiškesnis. Šviesa išryškina detales, pabrėždama aplinką patraukliu akcentų ir šešėlių žaismu. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“; nuostatos: 24mm, 1/100 sek., f/10 ir ISO640.

Žemė nuolat sukasi, todėl natūralios šviesos kampas ir kokybė nuolat keičiasi. Vidurdienį po ryškia saule giedrame danguje šviesa bus iš viršaus į apačią ir ryški, todėl vaizdai išeis su ryškiu kontrastu. Fotografai dažniausiai nemėgsta tokios šviesos, tačiau ji gali būti naudinga, jei siekiama, kad saulės šviesa būtų scenos dalimi.

Kai saulė nusileidžia žemiau, šviesa turi keliauti per didesnę Žemės atmosferos dalį. Žemesni spalvų spektro bangos ilgiai, tokie kaip mėlyna ir violetinė, yra išsklaidyti atmosferos dalelių, todėl spalvos tampa švelnesnės ir šiltesnės. Štai kodėl vakaro šviesa ir saulėlydžiai yra ryškios raudonos ir geltonos spalvos, o laikas iškart saulei patekėjus ir prieš pat nusileidžiant vadinamas auksine valanda.

2. Kuo geriau išnaudokite oro sąlygas

Melsvu rūke apgaubti pliki medžiai. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS RP“ su objektyvu „Canon RF 35 mm F1.8 MACRO IS STM“.

Debesys ir rūkas sušvelnins ir išsklaidys natūralią šviesą, kad rezultatai būtų nuotaikingi. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS RP“ su objektyvu „Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM“; nuostatos: 1/160 sek., f/7,1 ir ISO250.

Žiemos dieną miške stovi vyras, ant trikojo pastatytas fotoaparatas „Canon“.

Miglota šviesa žiemos rytą puikiai tinka atmosferiniams kaimo vaizdų kadrams užfiksuoti.

Oro sąlygos turi didelę įtaką natūralios šviesos kokybei. Apniukusią dieną debesys išsklaidys saulės šviesą, o šešėliai taps ne tokie ryškūs. Panašiai ir rūkas bei lietus – gali dar labiau sušvelninti ir padaryti šviesą šaltesnę.

Metų laikas taip pat yra labai svarbus. Tai priklauso nuo to, kurioje pasaulio vietoje esate, bet paprastai žiemą Žemės nuokrypis reiškia, kad saulė yra toliau, todėl šviesos kampas – aštresnis. Taigi, nors dienos trumpesnės, galime dirbti su daugiau kryptingos šviesos. Kita vertus, vasarą saulė pasiekia aukštesnį apogėjų danguje, todėl vidurdienį ji yra labiau nukreipta iš viršaus į apačią ir mažiau naudinga fotografuojant.

„Žiemą fotografuojant sniegą arba debesuotą dangų pasirinkti nuostatas gali būti sudėtingiau, – aiškina „Canon“ ambasadorius Sebastien Devaud. – Geriau šiek tiek padidinti ekspoziciją, palyginti su automatine ekspozicijos nuostata, kad sniegas ar dangus atrodytų labiau baltas nei pilkas. Fotografavimas nespalvotai yra geras būdas sustiprinti dramatiškąją šio sezono pusę, o rūkas, migla, žemai esantys debesys ar vanduo taip pat gali suteikti žiemos kadrams ypatingos nuotaikos.“

3. Portretams naudokite turimą šviesą

Portretas, apšviestas iš šono ir nufotografuotas fotoaparato „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“. Žmogus garbanotais šviesiais plaukais žiūri tiesiai į fotoaparatą.

Objekto padėties keitimas šalia didelio lango arba stoglangio yra idealus būdas panaudoti turimą šviesą. Čia kairėje nuo fotoaparato esantis erkeris sukuria patrauklų minkštos, natūralios šviesos įspūdį. Galite pabandyti eksperimentuoti su užuolaidomis ar tinkleliu, kad išsklaidytumėte šviesą ir gautumėte norimą efektą. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“, nuostatos: 1/200 sek., f/2,8 ir ISO500.

Baleto šokėja balansuoja ant vienos kojos ištiestomis rankomis, o saulės šviesa sklinda pro langines priešais ją. Fotografuota „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.2L USM“.

Pro langines sklindanti ryški saulės šviesa čia buvo panaudota dramatiškesniam efektui, sudarant esminį vaizdo elementą. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.2L USM“, nuostatos: 1/1 500 sek., f/2 ir ISO200. © Javier Cortes – „Canon“ ambasadorius

Daugumoje patalpų aplinkų gali būti puikios natūralios šviesos kišenių, kurias galėsite užfiksuoti. Langas suteikia tolygų apšvietimą, panašų į minkštą studijos dėžę. Taigi, jei fotografuojate žmones viduje, paprašykite jų priartėti prie lango ir išjunkite bet kokį dirbtinį apšvietimą.

Taip pat galite naudoti reflektorių, kad šviesą iš lauko nukreiptumėte į objektą. Reflektorius gali būti paprastas didelis balto popieriaus arba folijos lapas. Reflektorius sukurs minkštą ir natūralią šviesą, kurią galėsite pareguliuoti ir nukreipti taip pat, kaip naudodami blykstę.

Vaikas lauke laiko ranką ant medinio stulpo. Tiesioginiai saulės spinduliai meta atšiaurius šešėlius ant jo veido. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“.

Paprastas reflektorius gali praversti portretams saulėtomis dienomis. Čia tiesioginiai saulės spinduliai sukuria atšiaurius šešėlius. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“, nuostatos: 1/250 sek., f/5,6 ir ISO100.

Vaikas lauke laiko ranką ant medinio stulpo. Šviesai sušvelninti buvo naudojamas reflektorius. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“.

Šioje nuotraukoje reflektorius naudojamas šviesai nukreipti į šešėlius ir sumažinti kontrastui. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“, nuostatos: 1/250 sek., f/5,6 ir ISO100.

Šviesos kokybė daro didelę įtaką jūsų lauko portretams. Ryški saulės šviesa gali būti gana negailestinga veidui, nes sukuria atšiaurius šešėlius, o objektai gali prisimerkti. Esant debesuotumui, sąlygos – tobulos, nes švelni šviesa sumažina šešėlius.

Jei šviečia saulė ir nekantraujate, kol ją paslėps debesys, galite pabandyti fotografuoti portretus medžio ar pastato pavėsyje, nes ant veidų krinta švelnesnė ir malonesnė šviesa. Arba galite pabandyti valdyti šviesą reflektoriumi, užtemdydami objektą, nukreipdami šviesą į šešėlius arba naudodami sklaidos skydelį. Efektyvus ir nebrangus „penki viename“ reflektorius – ideali priemonė. Rinkdamiesi reflektoriaus spalvą, atsižvelkite į modelio odos atspalvį.

Vaikas lauke laiko ranką ant medinio stulpo. Jo veidui šešėliuoti buvo naudojamas reflektorius. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“.

Čia reflektorius buvo naudojamas veido apsaugai nuo saulės, kad rezultatai būtų švelnesni. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“, nuostatos: 1/250 sek., f/5,6 ir ISO640.

Vaikas lauke laiko ranką ant medinio stulpo. Saulės šviesai sušvelninti buvo naudojamas difuzijos skydelis. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“.

„Penki viename“ reflektoriaus difuzijos skydelis sušvelnina saulės šviesą, kad portretas būtų labiau subalansuotas. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 50mm F1.8 STM“, nuostatos: 1/250 sek., f/5,6 ir ISO100.

4. Išnaudokite silpną apšvietimą kaip pranašumą

Vienišo medžio ant kalvos siluetas žydrame danguje, prieblandoje. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“.

Fotoaparatuose „EOS R System“, tokiuose kaip EOS R6, įmontuotas vaizdo stabilizavimas (IBIS) leidžia fotografuoti laikant rankoje esant silpnam apšvietimui, kai fiksavimo greitis trunka vos kelias sekundes. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nuostatos: 27 mm, 2 sek., f/11 ir ISO100.

Kai saulė nusileidžia žemiau horizonto, likusi natūrali šviesa įgauna prislopintą šaltai mėlyną spalvą. Gali būti naudinga išeiti su fotoaparatu. Tačiau, kadangi šviesos lygis yra toks mažas, jums reikia fotoaparato, kuris gerai veiktų esant prastam apšvietimui. Fotoaparatai su didesniais jutikliais gali surinkti daugiau nykstančios natūralios šviesos, ypač kai naudojami kartu su objektyvu, turinčiu plačią maksimalią diafragmą.

Prieblandoje gali tekti sumažinti fiksavimo greitį, kad į fotoaparato jutiklį patektų daugiau šviesos. Neveidrodiniai fotoaparatai „Canon EOS R System“ suteikia pažaidimo galimybę, keičiančią IBIS, todėl galite laikyti fotoaparatą rankoje, kad išlaikytumėte sekundę ar ilgiau, nesijaudindami, jog judantis fotoaparatas sugadins kadrą.

5. Pasirinkite aplinkai tinkamiausias nuostatas

Stambiu planu rodomas „Canon“ 50 mm objektyvas, pritvirtintas prie „Canon EOS R6“.

Objektyvai su platesne arba greitesne diafragma, pavyzdžiui, „Canon RF 50mm F1.8 STM“ arba „RF 24mm F1.8 MACRO IS STM“, idealiai tinka fotografuoti esant prastam apšvietimui.

„Canon EOS R6“ jutiklinis ekranas, kuriame rodomos rankinio režimo nuostatos.

Pabandykite naudoti rankinį (M) režimą su automatiniu ISO, kad gautumėte natūralios šviesos vaizdus ir galėtumėte valdyti fiksavimo greitį ir diafragmą.

Jei jums patogu nustatyti diafragmą ir fiksavimo greitį, vienas geriausių ekspozicijos režimų fotografuojant natūralioje šviesoje yra rankinis (M) režimas su automatiniu ISO. Taip fotoaparatas nustato geriausią ISO esantį apšvietimą. Gera bendra ekspozicijos nuostata dienos šviesoje yra 1/200 sek. fiksavimo greitis, f/8 diafragma ir automatinis ISO. Vakare, kai apšvietimo lygis yra mažesnis, atidarykite diafragmą iki f/2,8 arba bet kokios plačiausios, kad sumažintumėte ISO lygį, jog būtų ryškesni ir ne tokie triukšmingi kadrai. Šiuo atveju objektyvas su greita maksimalia diafragma, pvz., „Canon RF 50mm F1.8 STM“, yra neįkainojamas.

Prastas apšvietimas dažnai reiškia fotografavimą su dideliu ISO, todėl gali padidėti vaizdo triukšmas. Automatinis fokusavimas taip pat gali būti sudėtingesnis. Tačiau naudodami našų fotoaparatą esant prastam apšvietimui, pvz., „Canon EOS R6“ arba EOS R7, vis tiek galite gauti puikių rezultatų su dideliu ISO, pvz., 3 200 ar daugiau. Be to, klasėje pirmaujanti automatinio fokusavimo sistema veikia beveik visiškoje tamsoje.

6. Baltos spalvos balansą suderinkite su temperatūros sąlygomis

Užpakalinėje fotoaparato „Canon“ dalyje esantis jutiklinis ekranas rodo rožines gėles, o fotoaparato režimas nustatytas į „Cloudy“ (debesuota).

Priderinkite baltos spalvos balanso nuostatas prie sąlygų, kad spalvos būtų tikslios.

Be kokybiškos natūralios šviesos, taip pat turime galvoti apie spalvas. Jos gali keistis visą dieną. Ryte jos būna gana šiltos. Vidurdienį – vėsesnės, o vakare vėl tampa šiltos. Tai matuojame Kelvino laipsniais, o poslinkis gali pasikeisti nuo 2 000 K auštant iki 7 000 K visą dieną.

Spalvos taip pat gali tapti šaltesnės, jei esate šešėlyje arba po debesuotu dangumi. Taigi nustatykite baltos spalvos balansą, kad atitiktų sąlygas, naudodami vieną iš pirmiau nustatytų režimų. Jei abejojate, fotografuokite RAW formatu, nes vėliau galėsite pasirinkti bet kokį baltos spalvos balansą, redaguodami nuotraukas RAW apdorojimo ir nuotraukų redagavimo programine įranga, pavyzdžiui, nemokama „Canon Digital Photo Professional“.

7. Sutemus fotografuokite ilgomis ekspozicijomis

Aukštas medis stovi vienas prieblandoje, už jo – platus mėlynas dangus. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“.

Ilga ekspozicija čia užtemdo lėtai judančius debesis. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“, nuostatos: 29mm, 137 sek., f/22 ir ISO100.

Fotoaparatas „Canon“, nukreiptas į vienišą medį, kartu su išmaniuoju telefonu, kuriame rodoma programėlė „Canon Camera Connect“.

Naudodami programėlę „Canon Camera Connect“, galite paleisti ir sustabdyti trumpą ekspoziciją telefonu; tai taip paprasta.

Pastatę fotoaparatą ant stabilaus paviršiaus arba ant trikojo, galite užfiksuoti scenas prieblandoje ar net mėnulio šviesoje, nes tai reiškia, kad galite fotografuoti labai lėtu fiksavimo greičiu, trunkančiu kelias sekundes ar ilgiau. Jei fotoaparatą susiejate su programėle „Canon Camera Connect“, galite naudoti telefoną, kad suaktyvintumėte fiksavimą, paleistumėte ir sustabdytumėte „Bulb“ ekspoziciją ir fotografuotumėte nuotoliniu būdu. Tai naudinga, jei fotoaparatas yra tokioje padėtyje, kai sunku matyti skystųjų kristalų ekraną, arba fotografuojant, kai net menkiausias fotoaparato judesys sulietų arba sugadintų efektą.

8. Būkite atidūs objektui ir aplinkai

Ant tvoros sėdintis vaikas laiko balionų puokštę besileidžiančios saulės fone. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ su objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“.

Naudokite neigiamą ekspozicijos kompensavimą, kad prieš besileidžiančią saulę būtų nepakankamai eksponuojamas priekinis planas ir kad būtų ryškūs siluetai. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R6“ ir objektyvu „Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM“; nuostatos: 24mm, 1/250 sek., f/16 ir ISO100.

Vaizdas, nufotografuotas esant silpnam apšvietimui, kuriame modelis su raukta apykakle pozuoja prieš neryškius gatvių žibintus. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ su objektyvu „Canon RF 85mm F1.2L USM DS“.

Neryškūs gatvių žibintai sukuria šio portreto atmosferinį foną esant prastam apšvietimui. Fotografuota fotoaparatu „Canon EOS R“ su objektyvu „Canon RF 85mm F1.2L USM“, nuostatos: 1/160 sek., f/1,2 ir ISO800.

Tam tikriems objektams gali tikti įvairios natūralios šviesos ypatybės. Pavyzdžiui, subtilus lango apšvietimas gali būti idealus nuotaikingiems, neryškiems portretams. Priešingai, tiesioginiai saulės spinduliai puikiai tinka ryškioms spalvoms ir tekstūroms, pvz., kailiui ar plunksnoms, fotografuojant laukinę gamtą. Ilgi šešėliai tiks architektūros ir gatvių scenoms, o saulėlydžio foninis apšvietimas puikiai tinka siluetams fiksuoti gyvybingame danguje.

Taip pat galite maksimaliai išnaudoti bet kokią turimą dirbtinę šviesą, pvz., gatvių žibintus, stalines lempas arba laužo ar židinio šviesą.

Yra daug nuostabių šviesų, todėl, kai esate lauke su fotoaparatu, paklauskite savęs: šviesa sunki ar lengva, stipri ar silpna, šilta ar šalta, iš viršaus į apačią ar iš šono? Susipažinę su šiais apšvietimo pagrindais, galite būti tikri, kad jūsų nuotraukos bus puikios, nesvarbu, kokios sąlygos.



Autorius: James Paterson

Susiję gaminiai

Susiję straipsniai

  • APŠVIETIMO METODAI

    7 patarimai, kaip fotografuoti prietemoje

    Susipažinkite su pagrindiniais metodais, kaip nufotografuoti ryškias nuotraukas esant silpnam apšvietimui, ir su geriausiu „Canon“ rinkiniu fotografavimui prietemoje.

  • FOTOGRAFIJOS PAGRINDAI

    Kaip pradėti fotografuoti

    Norite pereiti nuo išmaniojo telefono prie fotoaparato? Mūsų fotografijos vadove pradedantiesiems rasite viską, ko reikia pradžiai.

  • FOTOGRAFIJOS PAGRINDAI

    Kaip valdyti ekspoziciją

    Pagrindiniai diafragmos, išlaikymo ir ISO nustatymai.

  • FILMAVIMO METODAI

    Patarimai, kaip filmuoti naktį

    Atverkite visiškai naują kūrybiškumo pasaulį su mūsų filmavimo naktį gairėmis.